Bertil Funck köpte sin Toyota Prius, årsmodell 2003, i somras. Säljaren var uppgiven eftersom katalysatorn på bilen hade stulits två gånger tidigare.
– Den förra ägaren, en dotter i familjen, hade blivit avstulen katalysatorn två gånger och hon ville inte ha kvar bilen. Man tror aldrig det ska hända en själv, men det gjorde det, säger Bertil Funck.
Han köpte bilen av nostalgiska skäl eftersom han för många år sedan ägde en av de första Toyota Prius som fanns i Norrbotten.
Stölden upptäcktes i lördags på förmiddagen.
– Jag gick förbi bilen och märkte att det runnit av snö från rutan. När jag gick närmare såg jag att de hade krossat rutan och öppnat motorhuven, säger Bertil Funck.
Efter de tidigare katalysatorstölderna är bilen utrustad med tiltlarm, som löser ut om bilen lyfts upp med en domkraft eller vickas. Om de öppnat motorhuven för att oskadliggöra larmet eller för att ta katalysatorn den vägen är oklart. Stölden skedde ljudlöst.
– Vi sov inne i huset med tre hundar, men vi hörde ingenting. Det känns lite sådär, man vill nog inte ha kvar bilen på gården. Vi får se vad vi hittar på, jag vill ju inte sälja den till nån annan heller, säger Bertil Funck.
Han har kollat upp med verkstaden vad det skulle kosta att reparera bilen.
– Jag tror de sa 28 000 kronor, men jag har ju försäkring. Det skulle ta lång tid att få fram reservdelar, så jag frågade försäkringsbolaget om de kan lösa in bilen, säger Funck.
På Toyotas verkstad har de haft fyra bilar inne som drabbats av katalysatorstölder. De uppskattar att det kostar omkring 20 000 kronor att laga dem, dessutom tillkommer kostnader för sönderslagna rutor och andra eventuella skador.
Förutom Bertil Funcks Prius har fem andra fordon blivit av med sin katalysator i Piteå de senaste veckorna. Polisen har gjort brottsplatsundersökningar och säkrat fotspår, men utredningarna har sedan lagts ned.
– Vi har ingenting att gå på. Det finns inga iakttagelser, men vi får väl ta upp utredningen om något intressant dyker upp, säger Johan Westbom, förundersökningsledare vid Piteåpolisen.
Förutom Toyota Prius är Lexus också en begärlig modell för katalysatortjuvarna.
– Båda ska ha extra mycket av värdefulla metaller. Sedan kanske Lexus inte är så vanlig, de som har utsatts här är Priusmodellen. De måste ha ett bra sätt att få ut metallen, jag vet inte riktigt hur de gör, säger Westbom.
Han varnar också för oseriösa köpare av de attraktiva bilmodellerna.
– De köper bilarna billigt för att få tag på katalysatorerna. De slaktar bilarna och dumpar resterna, men skriver aldrig över ägarbytet.
Polisen ser att tjuvarna använder flera olika tillvägagångssätt.
– De har bra verktyg, vi tror de klipper av dem. På vissa modeller går de in via motorhuven och skruvar bort något fäste i motorrummet, men i många fall hissar de bara upp bilen, det har vi sett spår av. Sedan använder de något mindre verktyg som de kapar loss katalysatorn med. Om det inte sker på natten, så görs det där ingen varit hemma.
För några veckor sedan var Luleå speciellt utsatt. Man hade över tio katalysatorstölder på väldigt kort tid.
– När det blir så många har de förmodligen rekat innan och vet var bilarna står. Kanske via bilregister. När det är så pass organiserat och sker på flera platser är det troligen en inrest liga, säger Johan Westbom.