– Vårt förstaval har alltid varit att exportera våra produkter från Piteå. Världsläget har gjort att norrländska hamnar har blivit bortvalda och det har varit ett ojämnt flöde under några år. Konsekvensen blev att vi fick transportera med lastbil för att få iväg gods. Nu har vi hittat den här lösningen tillsammans med Nikolas Rowland som vi tidigare haft samarbete med, säger Roger Bergman på Stenvalls trä.
Trävaruföretaget ville hitta en hållbar lösning över tid.
– Med det nystartade sågverket i Seskarö såg vi att vi hade volymen och ett konstant flöde och då tog vi beslutet att dra igång projektet med att transportera på järnväg, säger han.
26 containrar motsvarar ungefär 22 inrikes lastbilslass.
– Det plockar vi nu bort från vägarna och förbättrar på så sätt miljön med minskade koldioxidutsläpp. I takt med att vi fortsätter att växa kan det bli aktuellt att utöka transporter på järnväg, säger Bergman.
Markandschefen tycker att det är en klar fördel att kunna ha närhet till hamnen varifrån både tåg och båtar går.
– Vi vill ha den service som vi får här. Det tar en halvtimme för mig att åka ned om det skulle vara något fel med transporterna. Den här funktionen kommer att bli bra för oss.
Samuel Jonsson, affärsområdeschef på Shorelink, tycker att det här är ett steg i rätt riktning för Piteå hamn.
– Det är jättebra att vi får den här kombiterminalen där vi använder både sjöfart och järnväg, säger han.