Fredagsmorgon genomfördes ett frukostmöte i Vardagsrummet/Bryggeriet där Helena Lindehag och Åsa Wikman vid Piteå kommuns samhällsbyggnadsenhet berättade om det arbete som syftar till att stärka Piteå som en attraktiv och uthållig kommun. Just nu arbetar 12 arbetsgrupper med att ta fram förslag som stärker varumärket Piteå och som ska underlätta rekryteringen av folk hit. Grupperna arbetar med varsina teman om bland annat mångfald, kultur, studentstaden, varumärket, handelsutvecklingen och ungt entreprenörskap.
– Fler är välkomna att ansluta till grupperna, sade Helena Lindehag.
Agera dynamiskt
Just entreprenörskap arbetar flera skolor med.
I gårdagens PT berättade vi om Hortlax skola som har entreprenörskap på schemat och ett likartat arbete pågår vid Sjulnässkolans högstadium.
LÄS MER: Innovativa elever imponerade på juryn
Frukostmötet gästades av läraren Tony Lindfors som gav en engagerad bild av hur Sjulnäseleverna jobbar med frågan.
– Entreprenörskap handlar om det du älskar att göra och det är du är bra på. Det som andra behöver kan bli en livsuppgift för dig, på sikt ett kall, och sedan ett yrke där du får betalt, sade Tony Lindfors.
Han pekade på att konceptet i Sjulnässkolans utbildning handlar exempelvis om prao, som genomförs i nian, de gör egen tidning. De "jobbskuggar" på arbetsplatser och under vårterminen kommer det att genomföras en "entreprenörsvecka".
Lär av misstagen
Tony Lindfors pekade livfullt på hur viktigt det är att inte fastna i ett statiskt tänkande utan agera mer dynamiskt. En statisk person som känner sig misslyckad stannar där en dynamisk person säger, vad kan jag lära av misstagen, sade högstadieläraren.
Kommunalrådet Helena Stenberg sade att Piteå kommun står inför stora utmaningar.
– Arbetet med att göra Piteå kommun mer attraktiv går vidare. Vi har nått långt men är inte färdiga och de goda exemplen blir allt viktigare, sade hon.