Videon är inte längre tillgänglig
Ännu en tragedi inträffade i söndags på E4 mellan Boviken och Rosvik. En 69-årig man omkom efter en frontal kollision och han blev den femte som fick sätta livet till på den olycksdrabbade vägsträckan inom ett drygt år.
Förra sommaren omkom tre personer - två vuxna och ett barn - utanför Bertnäs efter att ha kolliderat med en buss och i januari dog en man i 20-årsåldern efter en kollision i Kopparnäs.
Tonen skärps
Samtliga fem hade sannolikt varit vid liv i dag om det funnits mitträcke på olycksplatserna - en åtgärd som Piteå kommun krävt i åratal. Nu skärper kommunledningen tonen mot Trafikverket som ansvarar för statliga E4.
- Nu måste Trafikverket och regeringen vakna till. E4 är en pulsåder i hela Sverige och det är inte acceptabelt att det saknas mitträcke. Man blir bestört över de prioriteringar som görs, säger kommunalrådet Peter Roslund (S).
Redan 2006-2007 var planen att bygga mitträcke på sträckan Boviken - Rosvik, men projektet sköts upp och nu finns det i Trafikverkets plan först 2016-2017.
- Pengarna har väl gått till storstadsregionerna i stället. Vi har sagt att vi är beredda att förskottera 50 miljoner kronor, men Trafikverket och regeringen har nobbat oss ändå, säger Peter Roslund (bilden).
Som PT tidigare berättat är även näringslivet i form av Byggmästareföreningen öppen för att satsa pengar för att stärka trafiksäkerheten på E4.
- Vi har länge diskuterat den här frågan eftersom vi ser den som väldigt angelägen, berättade initiativtagaren Erik Lindbäck för PT i december 2009.
Står fast vid plan
Trots påtryckningarna från Piteå står Trafikverket fast vid de prioriteringar som myndigheten fastställt.
- Det finns en begränsning för hur mycket av den totala planen som får förskotteras. Listan kan inte vara hur lång som helst och vägsträckan Boviken - Rosvik har inte rymts in i förskotteringsramen som beslutas av regeringen, säger Arnold Vonkavaara (bilden), chef för Trafikverkets region nord .
Enligt regionchefen är det väg 97 mellan Boden och Luleå samt E4 Boviken - Rosvik som region nord lyfter fram som särskilt trafikfarliga.
Tidigare har det pratats om 125 miljoner kronor för att bygga mitträcket?
- Kostnaden är nog högre. 150-200 miljoner kronor med trafikplatser och planskilda korsningar, säger Vonkavaara.
Är Norrbotten bortglömt?
- Det är fler objekt längre söderut. Man kan fundera på vad som är rätt, men det finns säkert motsvarande problematik på andra ställen. Världen är aldrig rättvis och man kan tycka att det här borde ha kommit före, säger Arnold Vonkavaara.