Stålpjäserna är i hamn

I torsdags skulle GE:s jättetransporter börja rulla genom byarna mot Markbygden. Det blev inte så.

De enorma stålpjäserna ligger kvar i väntans tider på Haraholmen. Till veckan kommer de på rull upp till Markbygden och GE:s byggarbetsplats.

De enorma stålpjäserna ligger kvar i väntans tider på Haraholmen. Till veckan kommer de på rull upp till Markbygden och GE:s byggarbetsplats.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-06-08 18:11

Stålrullarna är enorma. De ligger prydligt uppradade i Piteå hamn sedan drygt en vecka tillbaka.

Stålkomponenterna är ämnade för General Electric, GE:s vindkraftsprojekt i Markbyden – och meningen var att premiärtransporten skulle börjat rulla i torsdags.

Men leveranserna är försenade.

Förseningen är kopplad till Markbygden, där behövliga kranar för avlastning och montering inte varit redo för att ta emot de första stålpjäserna.

Avlastningsytorna runt varje färdigt fundament är begränsade, och när ståltornen väl anländer måste varje komponent lyftas på plats i ett löpande schema och utan längre fördröjning.

Senaste tidens kraftiga blåst har också spelat in i tidsfördröjningen. Men på måndag ska allt börja rulla. Eller tisdag.

Enercon kör redan sina byggpjäser till Skogberget i en jämn ström sedan början av april.

Grundstommarna i dessa vindkraftverk består av betong, med stålpipor upptill. Vägtransporterna för Enercons räkning sköts av Uddevalla Specialtransporter.

Den andra exploatören, GE, som bygger sina vindkraftverk helt i stål i skogarna utanför Fagerheden, har holländska Bolk som transportör.

– Varje enskild jättetransport mellan Haraholmen och Markbygden kräver specialtillstånd, berättar Ola Isaksson från Shorelink.

De längsta ekipagen mäter 80 meter, vilket motsvarar tre sammanlänkade långtradarekipage. Fem meters bredd och tyngder på upp till 140 ton spär också på risken för trafikstörningar.

– Tillstånden utverkas av Piteå kommun i samråd med Trafikverket som ju har koll på eventuella vägarbeten och andra tänkbara hinder.

Slutdestinationen i Markbygden rör ett totalt 1 x 5 mil stort markområde, framgent Europas största landbaserade vindkraftspark.

I år och nästa år ska det byggas 256 nya vindkraftverk, till de 50 som redan står resta och driftsatta i vindkraftsparken. Slutmålet är 1 101 verk.

Leveranserna till Piteå hamn löper på enligt plan. Till veckan, mest troligt onsdag, anländer ett nytt lastfartyg från Kina med stålkomponenter.

Båten, Tian Hui, är ett systerfartyg till Tian En som var här senast, som ett av de största fartygen som någonsin angjort Piteå hamn.

Kina-skeppet är det andra av totalt fyra fartyg som kommer att leverera ståltorn för GE:s räkning i sommar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!