Spruckna planer kring p-däcket

Det är många år sedan Piteås kommunpolitiker dömde ut p-däcket Löjan. "Riv och bygg någonting nytt", har det sagts åtskilliga gånger. Men turerna i projektet har varit många och krokiga. Det enda som bestått är själva betongkolossen, "skamfläcken", allt mera sprucken, gammal och grå.P-däcket Löjan kommer nu att stå kvar orörd i ytterligare minst ett år. Ombyggnadsprojektet har nämligen blivit försenat, än en gång. Här är historien om det spruckna p-däcket och alla spruckna planer, synade via PT:s rapportering genom åren. Vi startar resan i februari 2006, för drygt sex år sedan.

På 80-talet dekorerades betongen ut mot Sundsgatan med påklistrade spaljéer för att piffa upp fasaden.

På 80-talet dekorerades betongen ut mot Sundsgatan med påklistrade spaljéer för att piffa upp fasaden.

Foto: Sanna Eriksson

Piteå2012-03-21 06:00

FEBRUARI 2006. Jan Jonsson, dåvarande gatuchef i Piteå, arbetar med en parkeringsutredning med kopplingar till det så kallade Domusdäcket i kvarteret Löjan. Kommunstyrelsen har gett honom uppdraget.

- Det finns ett behov av att skapa ett hundratal centrumnära parkeringsplatser, säger Jonsson.

P-däcket Löjan mellan Prästgårdsgatan och Sundsgatan betraktas som en riktigt ful pjäs, med sprickor i konstruktionen, ålderstigen exteriör och krånglig uppbyggnad.

- Det råder stor politisk enighet om att riva däcket inom en överskådlig framtid, för att bygga ett smartare p-däck i minst två plan med hyresbostäder ovanpå, säger Jan Jonsson i PT.

Senare under våren 2006 ska Jonsson presentera sina förslag för Piteås kommunpolitiker.

MAJ 2006. Socialdemokraterna i Piteå presenterar sitt valmanifest:

"Vi lovar att verka för att påbörja ombyggnationen av parkeringshuset vid Sundsgatan", står det i skrivelsen daterad den 24 maj 2006.

JUNI 2006. Den 7 juni 2006 synar kommunstyrelsens representanter p-däcket på plats. Alla är överens om behovet av att riva och bygga nytt.

- Det råder total politisk enighet om att p-däcket tjänat ut, säger gatuchef Jan Jonsson.

Tanken är att bygga ett nytt underjordiskt p-garage i ett plan, med hyresbostäder i flera våningar upptill. Det talas om att utlysa en arkitekttävling.

Arkitekterna skissar. Byggföretagen räknar. Politikerna bestämmer. En förhoppning närs om ett färdigt beslut före jul 2006, med byggstart efter jul och slutbesiktning senhösten 2008.

VINTERN 2006/2007. Under vintern 2006/2007 övergår ansvaret för projektet från gatukontoret till kommunens fastighetskontor.

JUNI 2007. P-däckets dagar är räknade. Piteå kommun har färdigställt ett anbudsunderlag för exploatering av tomten.

- Vi tänker sälja tomten. Den som lämnar in bästa anbudet får riva parkeringsdäcket och uppföra en ny byggnad plus lägenheter, säger kommunalrådet Peter Roslund.

Den nya byggnaden ska rymma 300 p-platser, nästan en fördubbling mot dagens kapacitet.

- Tanken är att kommunen ska köpa parkeringsplatserna av den nye ägaren, säger Roslund.

Beräknad kostnad för detta är 25 miljoner kronor. Går allt som planerat kommer det nya p-däcket att stå klart inom två år.

SEPTEMBER 2007. P-behovet tilltar. På 18 månaderna har 150 p-platser försvunnit i centrum på grund av nya hyreshus i kvarteret Höken (intill polishuset) och den nya Gallerian.

- Löjanprojektet är ute på anbudsräkning. Intresset verkar stort, säger Peter Roslund i PT den 19 september 2007.

Ett tiotal intressenter har begärt ut anbudsunderlag. Den första november går anbudstiden ut. Därefter dröjer det några veckor till dess att en byggherre utses.

- Den ekonomiska biten är viktig och vi lägger stor vikt vid den estetiska utformningen, säger Roslund.

OKTOBER 2007. "Kommunens största upphandling någonsin", kallas projektet, som totalt uppskattas kosta 200 miljoner kronor och utmynna i 300 p-platser plus lägenheter.

- Det är ett mellanting mellan en arkitekttävling och en entreprenad, säger Jan Ställ, fastighetschef.

OKT/NOV 2007. Det lokala byggföretaget Rawi är en intressent med färdiga ritningar på ett p-husbygge i två plan, med hyreshus ovanpå för 106 lägenheter.

- Men vi behövde två veckor till efter slutdatumet för att hinna presentera en färdig kostnadskalkyl. Kommunen gav inget uppskov. Då backade vi och klev av, säger Ulf Wikstén, vd vid Rawi.

NOVEMBER 2007. En arbetsgrupp inom Piteå kommun utvärderar de anbud som kommit in, skriver PT den 16 november 2007. Hur många anbud som lämnats är hemligt.

- Fram emot jul räknar vi med att ha ett underlag klart som politikerna kan ta ställning till, säger Jan Ställ.

Löper allt som planerat ska första spadtaget tas under hösten 2008.

JANUARI 2008. Det visar sig att bara en entreprenör lämnat in anbud. Det är Lindbäcks Bygg från Öjebyn.

- Deras anbud är klart intressant, säger Jan Ställ i PT.

Dock finns en del frågor som kommunen vill få förtydligade inför en utvecklad dialog.

- Vi räknar med att lämna in svar under veckan, säger Erik Lindbäck.

MARS 2008. Inför mötet i kommunstyrelsens arbetsutskott har kommunledningen börjat tveka. Det är prislappen som får ledande politiker att vackla.

Erik Lindbäck är besviken:

- Vårt förslag bygger ju på det förfrågningsunderlag kommunen själv formulerat. De idéer vi presenterar uppfyller också de förutsättningar som efterfrågas.

Lindbäck berättar att byggföretaget reviderat förslaget som inneburit en tioprocentig kostnadsminskning, från 249 000 kronor per p-plats till 224 000 kronor.

- När vi presenterade första förslaget fick vi besked "om att gå vidare med idén". Då låter det jättekonstigt att man backar när projektet blivit billigare, säger Erik Lindbäck i PT.

Det föreslagna p-garagebygget i två plan, varav ett under jord, plus hyreslägenheter i fem plan, ska enligt beräkningar kosta totalt runt 170 miljoner kronor.

APRIL 2008. Kommunstyrelsens arbetsutskott avslår anbudet från Lindbäcks Bygg. P-däcket bedöms bli för dyrt.

- 83 miljoner kronor för 340 p-platser och inlösen av gamla ABF-huset känns väl häftigt, säger Peter Roslund.

Kollegan Helena Stenberg håller med, liksom ett enigt arbetsutskott. Frågan om p-däckets framtid ska istället utredas på nytt. Kanske blir det en ny anbudsrunda.

- Vi bör tänka igenom saken en gång till. Kanske ska vi bara bygga bostäder i kvarteret Löjan. Läget är ju fantastiskt, med möjlighet att låta fantasin flöda och lägga en ny bilparkering någon annanstans i stan, säger Helena Stenberg.

Erik Lindbäck är besviken över hur upphandlingen genomförts.

- Vi har fått olika besked. Hela vårt jobb med projektet känns bortkastat.

OKTOBER 2009. Ett och ett halvt år senare tar kommunstyrelsens arbetsutskott beslut om att på nytt utreda parkeringsdäckets framtid.

Några konkreta förslag finns inte. Men en idé kan vara att dela in Löjan i två delar, en för ett renodlat parkeringsdäck, en för bostäder.

- Frågan om kvarteret Löjan ska upp i kommunstyrelsen i december. Det finns pengar avsatta för projektering 2010, dock inte pengar för att börja bygga, säger Roslund.

JUNI 2010. Kommunstyrelsens au klubbar igenom nya riktlinjer för Löjan som tjänstemännen nu har att arbeta efter.

Eftersom det blev för dyrt att bygga lägenheter ovanpå p-däcket har man tittat på andra lösningar. Löjan delas in i två delar, en för ett renodlat parkeringsdäck, en för bostäder.

P-däcket ska kommunen äga och det talas om ett däck i flera våningsplan för totalt 300 parkeringsplatser. Roslund räknar med ungefär halva kostnaden per p-plats jämfört med det tidigare förslaget.

- P-däcket är en skamfläck. Det känns bra att kunna dra igång arbetet igen. Senast 2012 ska det vara klart, säger han i PT.

Båda byggprojekten ska ut på upphandling.

SEPTEMBER 2010. Kommunstyrelsen ger tjänstemännen vägledning. På ena hälften vill ks se nya bostadshus med lägenheter byggda i privat regi - på andra hälften ett nytt p-däck uppfört med kommunala medel som grund.

- Vi talar om ett p-hus i totalt fem våningsplan, fyra över och ett under jord, för en beräknad byggkostnad på mellan 40 och 45 miljoner kronor, säger Roslund.

- Vårt mål är att vara igång under 2011 för att bli klara 2012.

MARS 2011. Kommunen utlyser en ny arkitekttävling och sex arkitektfirmor lämnar in förslag utifrån de förutsättningar som kommunen presenterat.

- Men tävlingen gäller bara p-husdelen, säger stadsarkitekt Gudrun Åström.

Hon är en av tio personer i en jury som i maj ska utse det vinnande bidraget. Den vinnande arkitektbyrån tar hem 150 000 kronor. Sedan startar samtal med byggfirmor som vill uppföra p-huset.

APRIL 2011. Bland förslagen från arkitekterna ingår även skisser över omgivningen, på ett torg, en restaurang och kulturhus, skriver PT.

Dock, understryks det, ska juryn endast bedöma p-däcket (som går under arbetsnamnet "Löjan 2").

- Men att vinna är en sak, förverkligandet ett annat. Det kan bli så att vi plockar idéer från flera av förslagen och stryker andra, säger Gudrun Åström.

Nästa år ska bygget dra i gång. Kanske redan direkt efter nyår.

MAJ 2011. "Pitepanelen" och ytterligare ett 50-tal Pitebor tycker till. En majoritet vill utveckla Löjan till en kombinerad mötesplats med p-möjligheter. Ett torg lanseras hårt. Liksom kopplingar till kulturen.

- Folket har gett en tydlig fingervisning till politikerna, säger Gudrun Åström.

Främst gillas förslaget "Piteå parkerar och ler", som även ger utrymme för ett torg och naturlig mötesplats. Kommunen eftersträvar visserligen 250 p-platser, men den linjen kanske inte håller.

- Med 250 platser skulle p-huset bli lika högt som Vatten och bröd-husen och frågan är om vi vill ha det i Piteå?

I juryn sitter kommunalråden Helena Stenberg och Peter Roslund. Gudrun Åström, duon Åke Franzen och Mats Winsa är arkitekterna i jurygruppen som även innehåller Ulf Hedman, miljö- och byggchef, Jan Ställ, fastighetschef, Åsa Öberg, teknik- och gatuchef, samt kommunchefen Mats Berg.

Snart har gruppen ett sista sammanträde där vinnaren ska utses. Sedan påbörjas arbetet med att omvandla idéer till ett färdigt förslag för politikerna. Byggstart är planerad till 2012, troligtvis efter sommaren.

JULI 2011. Beslutet om vinnaren i arkitekttävlingen dröjer. Först efter semestrarna ska juryn träffas på nytt för ett avgörande.

- Det är ett så stort och viktigt beslut att vi i jurygruppen inte känt oss riktigt mogna, säger kommunchef Mats Berg i PT den 5 juli 2011.

OKTOBER 2011. Juryns val är klart. Vinnande förslag blir "Piteå Parkerar och Ler", inlämnat av White Arkitekter i Umeå, med 200 p-platser i tre våningsplan ovan jord.

P-huset ska byggas i trä, över halva Löjan-tomten då däcket har rivits.

- 200 p-platser var färre än tänkt, men för 250 platser krävs en byggnad i fem våningar, säger Gudrun Åström.

Men varje p-plats blir sannolikt dyrare jämfört med det förslag från Lindbäcks Bygg som kommunen nobbade tre år tidigare. Då bedömdes 224 000 kronor per p-plats vara för dyrt.

- Ska man ha en fastighet som är mera än bara ett p-hus så hamnar man på över 250 000 kronor per parkeringsplats, säger Gudrun Åström.

- Det är klart att det här är dyrt per plats, därför är det viktigt att vi får ett mervärde med huset, säger kommunalråd Helena Stenberg.

Det hon syftar på är bland annat en bred trätrappa upp på "taket" där en mötesplats ska anläggas.

Kommunen har avsatt 63 miljoner kronor till p-huset. Behövs mer pengar krävs kommunfullmäktiges godkännande. Gudrun Åströms hoppas att rivning av p-däcket ska påbörjas sensommaren 2012.

Det nya p-huset ska dock bara uppta hälften av Löjans totala yta. Vad som ska ske på den andra hälften - mot Pentryt - är oklart. Det kan bli bostäder, torg, en kombinerad lösning eller något annat. Några pengar finns inte avsatta för det projektet.

- Det kan bli offentliga eller kommersiella lösningar. Vi tittar på frågan, säger Helena Stenberg.

Jurymedlem Peter Roslund ville att förslaget "Pitehus" skulle vinna arkitekttävlingen. Majvor Sjölund (C) ville ha en återremiss för att utreda frågan vidare. De fick inget gehör i kommunstyrelsens au.

DECEMBER 2011. Tävlingens tvåa, arkitektbyrån Lund & Valentin från Göteborg, med förslaget "Pitehus", vädrar missnöje och överklagar Piteå kommuns beslut till Förvaltningsrätten.

- Beslutet strider mot kommunens egna tävlingsregler och är ett brott mot offentlig upphandling, säger arkitekt Fritz Olausson i PT den 2 december 2011.

I vinnarbidraget har ett 50-tal p-platser placerats under ett framtida hyreshuskomplex på Löjan 1. Det går utanför tävlingsområdet. Det är fusk och borde innebära diskning, menar arkitektbyrån.

Stadsarkitekten Gudrun Åström medger omständigheterna.

- Garaget under jord är delvis utanför tävlingsområdet men vi anser att vi hållit oss till reglerna. Tolkningsfrågan får Förvaltningsrätten ta ställning till, säger hon.

Förvaltningsrättens utslag får ändå ingen betydelse för bygget, hävdar Gudrun Åström. Det står kommunen fritt att välja vilket arkitektförslag som ska byggas, oavsett vilket som vunnit tävlingen så kommer det att bli "Piteå parkerar och ler" i alla fall, menar hon.

MARS 2012. Så länge överklagan ligger hos Förvaltningsrätten anser sig Piteå kommun förhindrad att starta någon upphandling.

- Det är svårt att spekulera i hur det kommer att gå och vad utfallet kan få för konsekvenser, säger Gudrun Åström.

Så mycket står dock klart att det inte blir någon rivning av Löjan eller byggstart under 2012.

Dessutom måste en ny detaljplan upprättas och klubbas igenom av flera instanser - vilket i bästa fall tar upp till ett halvår.

- Det viktigaste är ändå att det blir bra i slutändan med en fin arkitektonisk lösning. Det här är ju en av Piteås mest representativa platser.

- Men vi pratar fortfarande bara om p-husprojektet på halva Löjan. Det hade varit bra om vi tagit ett beslut för hela området. Att det bara blev halva bottnade nog i en vilja att snabba på beslutsgången, säger Gudrun Åström.

- Det är inte alltid ambitioner och krass verklighet följs åt i samma tempo som man önskat från början. Drabbas ett ärende dessutom av överklagningar som inte går att förutse ställer det givetvis till med problem. Vi får avvakta domen innan vi kan gå vidare, säger Peter Roslund.

- Vi är alla överens om att det behövs en ny central parkering som är utlovat gentemot handeln. Och vi väntar alla otåligt på att komma igång, säger Gudrun Åström.

MARS 2012. Förvaltningsrätten i Luleå vet ej när domen faller i mål nummer 2217-11, rörande arkitekttävlingen. Lund & Valentin vidhåller dock i en skrivelse den 14 mars i år att, citat: "Vi har inte konkurrerat på lika villkor".
Spelet går alltså vidare i den invecklade processen för att avveckla och utveckla Löjan. Tidigast 2013, efter sju års väntan, kanske p-däcket rivs. Eller kanske inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om