Språkrör stödjer kustjärnvägen
Sätt igång bygget av Norrbotniabanan 2012. Det här säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson. Satsningen skulle både minska klimatpåverkan och halvera restiderna längs Norrlandskusten.
Eriksson och Maria Wetterstrand besökte Umeå på lördagen.
Där hölls en pressträff där de två lyfte fram argument för det planerade kustnära järnvägsprojektet.
- Norrbotniabanan behövs för att knyta samman norrlandskustens städer och den framtida storregionen i Norrland, konstaterade Peter Eriksson.
Han skickar också den signalen vidare till regeringen.
- Jag hoppas verkligen att Maud Olofsson sett till att regeringen har med satsningen på Norrbotniabanan i infrastrukturpropositionen i höst. Det är en satsning som minskar klimatpåverkan och halverar restiden mellan städerna längs Norrlandskusten.
Enligt miljöpartiets beräkningar motsvarar investeringskostnaden för Norrbotniabanan värdet från sexton veckors produktion i Norrbotten och Västerbotten.
- Runt 60 procent av godstransporterna på järnväg sker i norra Sverige. Kapaciteten på stambanan har slagit i taket. Att starta bygget Norrbotniabanan redan 2012 är därför nödvändigt, slog Peter Eriksson fast.
Klimatpåverkan
När det gäller klimatpåverkan så kommer Norrbotniabanan att få stor betydelse enligt miljöpartiets uppfattning.
Bland annat hävdas att klimatpåverkan från godstransporterna i Norrland beräknas minska med cirka 110 000 ton per år. Detta beroende på att en större del av transporterna kommer att ske med tåg istället för lastbil.
Sen beräknas järnvägsprojektet innebära betydligt snabbare restider.
Eftersom Norrbotniabanan byggs längs kusten där de flesta människor bor. Med moderna tåg kan restiderna halveras.
Det skulle kunna innebära att resan mellan Skellefteå och Umeå tar 45 minuter istället för som i dag 1,5 timmar.
Från alla orter längs Norrbotniabanan kommer ett av universiteten i Umeå eller Luleå att kunna nås inom 45 minuter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!