Spoofing innebär att man använder sig av en förfalskad eller lånad identitet på internet. I det här fallet säger bedragarna att de ringer från ett visst företag och kan också bevisa att telefonnumret i fråga går till det specifika företaget. Lotta Mauritzson som arbetar på Nationellt bedrägericenter hos polisen berättar att tillvägagångssättet vuxit de senaste åren.
– Det här är en tjänst man kan köpa på nätet. Det vill säga att man visar ett annat nummer än det man ringer från. Tjänsten började som ett practical joke, men nu används den tyvärr av bedragare också.
Privatpersoner har börjat ringa upp det namngivna företaget för att kontrollera varför de frågat om bankuppgifter.
– De flesta företag blir förvånade när de får höra det här och undrar hur de ska hantera problemet. Det finns vissa möjligheter att göra det svårare. Företagen kan diskutera med sina telefonoperatörer som kan blockera numren, säger Mauritzson.
Bedragarna hittar hela tiden nya tillvägagångssätt, uppger Lotta Mauritzson.
– Spoofing har funnits ett tag. Det här problemet blev större i och med att telefonbedrägerierna ökade, säger hon och fortsätter:
– Det gör inte samtalet mer trovärdigt bara för att det är ett känt företags telefonnummer som syns på displayen. Man måste vara lika försiktig med vad man lämnar ut för uppgifter ändå.