- En fantastiskt chans, tycker Spencer, som ser oanade möjligheter till nya affärer.
När EU ska marknadsföra europeiska byggvaror i Japan den 16-20 april är Maud Spencer utvald att följa med.
- Den japanska byggmarknaden är den näst största i världen och landet har antagit en policy som uppmanar till import av byggmaterial. Detta gör Japan till en av de viktigaste marknaderna för exporterande byggföretag. Svalson verkar redan i dag på den japanska marknaden men detta ger företaget enorma möjligheter att utvecklas i Japan, säger Spencer.
Luckor till shiatempel
För en tid sedan levererade Öjebyföretaget bland annat luckor till ett shiatempel och en gatukökskedja som säljer grillad ål.- Att bli etablerad i Japan brukar ta tid. Det är en långsam process. Inte minst på grund av de stora kulturella skillnaderna.
Därför är inbjudan att åka med till Japan att betrakta som en vinstlott.
- Skönt att få den här hjälpen, tycker Spencer, som får möjlighet att visa och berätta om Svalsons produkter.
Delegationsresan anordnas av EU Gateway to Japan som, utöver alla praktiska arrangemang, står för hotell, översättning av material, monter vid branschmässan, skräddarsytt affärsmötesprogram och marknadsstudier.