Spel-gurun om musikens vikt
Rätt musik förstärker upplevelsen. Det är huvudkonceptet när exempelvis musik till tv-spel produceras.
FOTO: INTERACTIVe INSTITUTE "Jag har fått en del spännande inputs och konferensen har onekligen väckt en del nya idéer. Inte minst om hur man med ljud kan bygga in ännu fler känslor, eller förstärka dem. Bland annat hade Inger Ekman, från Finland, en intressant föreläsning om psykologiskt motiverade tekniker för emotionella ljud i data-spel" berättar Nick Laviers.
Foto:
När det handlar om att skapa upplevelsehöjande musik till tv- och dataspel, är Nick Laviers den senare.
Nick Laviers är Audio Director vid EA Games studios i Los Angeles. Hans senaste verk är musiken till spelet Command ond Conquer - Red Alert 3.
- Rätt musik förstärker exempelvis känslor som rädsla och glädje, berättade Laviers, vid en föreläsning i samband med seminariet "Audio mostly - a conference on interaction with sound" som arrangerades av Interactive Institute i Piteå.
Strategispel
Command and Conquer - Red alert 3 är ett humoristiskt och lekfullt RTS-spel (RTS står för real time strategy).
I korthet går spelet ut på strider mellan stormakterna, före detta Sovjetunionen och de allierade, nuvarande NATO-länderna, plus "The land of the rising sun", Japan.
Mellan slagen gäller det för användarna att också tjäna in pengar för att kunna bygga enheter och strukturer.
- Vi har lagt mycket tid och arbete på att göra karaktärerna intressanta.
I spelet ingår 114 minuter originalkomponerad musik. För deltagarna på Audio Mostly Conferense berättade Laviers om produktionen och tanken bakom de musikaliska effekterna.
Olika variationer
Kompositioner som förstärker upplevelsen av olika moment i spelet, har tagits fram. För varje händelse finns också olika variationer.
Exempelvis skiljer sig musiken åt vid strider om användarna vinner eller förlorar.
Under produktionen av Command and Conquer - Red alert 3, jobbade Laviers med fyra kompositörer. Orkestermusiken spelades in live.
Nick Laviers började på Electronic Arts, EA, 1995 som programmerare och ljuddesigner. Han har bland annat haft ansvaret för ljudproduktionen av The Harry Potter games and "Theme Park World".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!