Speeddejting nytt sätt knyta affärskontakter

Många företag inom besöksnäringen tog chansen att knyta nya kontakter under gårdagens utvecklingsdag som anordnades av Piteå Presenterar - numera Destination Piteå.
­ Vi i Piteå är bra på besöksnäring, men vi kan bli ännu bättre på att lyfta varandra, säger Veronica Fjäll från Destination Piteå.

Det nya konceptet med speeddejting för företag var något som Robert Bergman, Piteå 400, Veronia Fjäll, Destination Piteå och Maria Wermelin, hotellchef på Piteå Stadshotell, uppskattade.

Det nya konceptet med speeddejting för företag var något som Robert Bergman, Piteå 400, Veronia Fjäll, Destination Piteå och Maria Wermelin, hotellchef på Piteå Stadshotell, uppskattade.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-02-20 20:02

Med syftet att träffa varandra och få ökad kännedom om varandras varor och tjänster, var alla med intresse för besöksnäringen inbjudna till gårdagens utvecklingsdag på Pite havsbad. Föredrag, workshops, mingel och speeddejting var punkter på programmet och just speeddejting var ett obeprövat koncept.

­ Vi har funderat länge på en aktivitet där vi kunde lära känna varandra och det mynnade ut i idén om speeddejting, säger Veronica Fjäll, projektkoordinator för Destination Piteå.

Sammanlagt fick 36 företag träffa varandra i fyra minuter vardera, under vilka representanterna fick möjlighet att presentera sina företag. Robert Bergman, Piteå 400, var en av dem som speeddejtade andra företag för första gången.

­ Första reaktionen var: vad är nu detta? Det rådde en viss förvirrning till en början, men det är ett väldigt effektivt sätt att ha möten som kan leda till samarbeten, säger Robert Bergman.

Maria Wermelin, hotellchef på Piteå stadshotell, är inte ursprungligen från Piteå och för henne var minuterna med andra företag en ögonöppnare kring Piteås utbud.

­ Jag visste inte alls hur mycket det fanns här, jag hade ingen aning om att vi tillexempel har glasblåsning och hundspann, säger hon.

Ökande efterfrågan

Destination Piteå är en del av Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination, och en av tio lokala destinationer. Annika Fredriksson, VD i Swedish Lapland Tourism, var en av de inbjudna talarna och hon poängterade betydelsen av besöksnäringen.

­ Besöksnäringen är en av de största näringar vi har i världen. I Sverige är exportvärdet av turismen 106,5 miljarder kronor, vilket är tre gånger mer än personbilsexporten (SCB), säger hon.

I Sverige kommer det in mer pengar på turistnäringen än vad svenskarna gör av med utanför landets gränser.

­ Efterfrågan på den här destinationen ökar och vi tänker gå i bräschen för att ta den här regionen in i framtiden, säger Annika Fredriksson.

Namnbyte

En annan punkt i gårdagens program var det officiella namnbytet då Piteå Presenterar blev Destination Piteå. En anpassning för den internationella marknaden.

­ 85 procent av besökarna här är svenskar och norrmän, vilket innebär att vi har en gigantisk potential utanför Sverige. Namnet Destination Piteå berättar tydligare vad vi är, säger Per Hallqvist, verksamhetschef för Destination Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om