Spara alltid kvittot

KONSUMENT. Vad innebär reklamation? Och vad gör man ifall man råkat ut för falsk marknadsföring? Inger Tall, konsumentrådgivare vid Piteå kommun, tipsar om nödvändiga baskunskaper att ta till sig som konsument.

Piteå2006-11-17 00:00
- Man riskerar att luras till att betala onödiga utgifter genom att inte känna till sina rättigheter och skyldigheter som konsument, men genom att göra det kan man se till att få ut mesta möjliga av sin konsumtion.

Inger råder folk att alltid spara sina kvitton för att kunna styrka var och när varorna eller tjänsterna köps. Detta för att kunna åberopa reklamationsrätten ifall kunden upptäcker ett fel i produkten.

Denna rättighet gör säljaren ansvarig för åtgärdande av felet mot uppvisande av kvitto och gäller upp till tre år efter köptillfället.

- Garantier är ett frivilligt åtagande från butikens sida, men även när den gått ut finns fortfarande reklamationsrätten kvar att nyttja sig av, säger Inger.

Kan anmäla

Ifall en konsument upplever att ett företag bryter mot någon av lagstiftningarna, exempelvis att marknadsföringslagen trotsas genom falsk marknadsföring, kan kunden anmäla detta till Konsumentverket som är den statliga myndighet där konsumentfrågor bevakas eller till MER - Marknads Etiska Rådet där branschen själv tar ställning ifall något är stötande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om