SOS alarm äskar 30 miljoner för Youcall

SOS alarm begär 30 miljoner kronor under 2021 för informationsnumret 113 13 som Youcall på Furunäset driver.

Youcall behöver mer personal för att möta den stora samtalsökningen till 113 13. Därför äskar SOS alarm 30 miljoner kronor från staten. (Arkivbild)

Youcall behöver mer personal för att möta den stora samtalsökningen till 113 13. Därför äskar SOS alarm 30 miljoner kronor från staten. (Arkivbild)

Foto: Tommy Norin

Piteå2020-11-16 18:30

När coronakrisen slog till med full kraft i början av mars 2020 påverkades samtalsvolymerna till 113 13 väldigt snabbt. Från 20 till 50 samtal accelererade samtalsvolymerna till flera tusen per dygn med en topp på drygt 35 000 samtal under ett enskilt dygn.

SOS fick därför extra ersättning med 15 miljoner kronor. Ersättningen skapade 25 heltidstjänster under perioden mars till december vid Youcall på Furunäset.

Inför 2021 äskar nu SOS alarm ytterligare medel, 30 miljoner kronor av staten, för driften av informationsnumret 113 13. Pengarna ska skapa ytterligare 35 arbetstillfällen motsvarande heltid.

Bedömningen är att coronakrisen kommer att vara kännbar även under hela 2021. Behovet av kriskommunikation kommer successivt att öka när en allmän vaccination mot covid-19 startar.

Mona Engström, projektledare på Youcall, berättar att ett tiotal personer rekryterats de senaste två veckorna på grund av att samtalen till 113 13 ökat markant. 

– Väntetiden kan ändå bli upp emot en timme eftersom bemanningen inte hunnits med i den takt samtalen ökat.

Blir personalen stressad?

– Det är klart att det blir en stress när kötiderna växer, men vi försöker förmedla till personalen att de får göra så gott de kan.

Förutom att fler medarbetare måste anställas och utbildas, ska antalet arbetsplatser utökas, befintlig teknik skalas upp och förstärkas och förebyggande smittskyddsåtgärder i form av utökad städning måste utföras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!