"Les Illuminations" som betyder "Belysningar", en märklig sångcykel med texter av Arthur Rimbaud.
- Arthur Rimbauds var en av den franska lyrikens unga genier, men den här diktsamlingen blev hans sista. Den blev en vändpunkt för den franska diktkonsten och ingen har vågat sig på att publicera en översättning. Ingen utom Britten har heller vågat sig på att göra musik till texterna, säger Petter Sundkvist.
Orkestern har spelat verket en gång vid Festspel i Pite Älvdal, med det årets sångmästare Kathleen Livingstone som solist. Men för Kristina Hansson innebär valet att repertoaren utökas ytterligare.
- Jag har aldrig sjungit det här verket förut, så jag har repat mycket tillsammans med en pianist. Det är ett underbart musikstycke och att nu få sjunga det med orkester känns mycket lättare rent fysiologiskt och vokalt, för stråkarna ligger närmare rösten än vad pianot gör, säger Kristina Hansson.
Studerade i Piteå
Kristina Hansson har rötterna i Delsbo i Hälsingland och gick sin grundutbildning vid musikhögskolan i Piteå. Då blev hon sångpedagogen Gunilla Niskas andra Jenny Lind-stipendiat - ett av Sveriges mest prestigefyllda utmärkelser för unga musiker. Efter fortsatta studier och solistexamen har Kristina Hansson sjungit roller i alla de stora svenska städernas operahus och fått allt fler erbjudanden från utlandet. Under den nu pågående turnen får hon se ännu ett operahus från insidan, då Norrbottens Kammarorkester för första gången ska spela i Norrlandsoperans konserthus.- Vi har pratat om att flitigare byta konserter och produktioner med varandra. Att turnen går över länsgränsen till Umeå kan ses som starten på det, kommenterar Petter Sundkvist.
Kristina Hansson kommer närmast från en festivalvecka i Innsbruck i Österrike, samt ett gästspel vid statsoperan i Berlin. Där har hon medverkat i en produktion med tidig musik av Georg Philipp Telemann, i samarbete med den världsberömde belgiska dirigenten Rene Jacobs. Nästa operaroll blir som Amina i Bellinis "La sonnambula" ("Sömngångerskan") i Malmö. Kommande år ser ut att bli intensivt.
- Parallellt ska jag vara i Leipzig, där jag gjort rollen som Konstanze i Mozarts opera "Enleveringen ur seraljen". De ska fortsätta med sex föreställningar till under våren, så jag får pendla, säger Kristina Hansson som är bosatt i Stockholm och även har uppträdanden i Norge inskrivna i almanackan framöver.
Död och sorg
I det nu aktuella turneprogrammet inramas Britten-verket av två andra centrala stråkverk med sorgliga undertoner. Richard Strauss skrev "Metamorfoser" som 80-åring, när han sett flera kulturbyggnader bombats sönder i Tyskland, Österrike och andra länder under andra världskriget.- Han citerar sorgemarschen ur Beethovens "Eroica" och har den som underliggande tema. Strauss tänkte sig från början sju solostråkar, men dirigenten ville ha ett för 23. Det vi gör nu är en blandning av båda versionerna. Det känns lätt att göra det så och använda orkesterns eminenta solister, säger Petter Sundkvist.
Konserten avslutas med Schuberts stråkkvartett i d-moll, "Döden och flickan", i en version för stråkorkester. Temat är det uråldriga om döden som förför en ung flicka.