Kampanjen, som tagits fram av reklambyrån Helikopter, bygger på sex olika texter där grundbudskapet är att få folk att sopsortera rätt.
Kampanjen var nominerad tillsammans med fem andra kampanjer som vänder sig till konsumenter inom Norrbotten och Västerbotten.
De andra nominerade var:
nUmeå kommunföretag och Länstrafiken Västerbotten med kampanjen Ultra vill mer
nLuleå Energi med Luleå Energiz
nUmeå Gymnasieskola med Klassresan
nSkellefteå kommun med Skolmatskampanjen Helt Okej.
"Smått provocerande"
Bakom priset står Marknadsföreningen i Skellefteå och på onsdagskvällen presenterades vinnaren under Hey Day. Motiveringen till förstapriset löd:
"Smått provocerande kommunikation med hjärta och humor som lyckas med konststycket att göra något så vardagligt som kommunal sophantering intressant och engagerande. Ett lika skruvat som enkelt budskap med hög igenkänning och en briljant copy grundad på gedigen research, visar att det tråkiga kan göras roligt, bara det sorteras i en smakfull förpackning. "
Ett erkännande
Niklas Johansson, kommunikatör för Pireva fanns på plats vid prisutdelningen och fick alltså ta emot förstapriset.
- Det här är riktigt roligt för Pireva då det är den första kampanj vi gör på det här sättet. För Helikopter är det förstås ett erkännande. De har hittat ett språk som provocerar men där ändå budskapet framgår tydligt, säger Niklas Johansson.