Sönderkörd Toyota hamnar hos ARN

15 november rullade Margita Ermebring in med sin Toyota till Opus bilprovning i Öjebyn. Där gick bilen sönder och nu har hon anmält Opus till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

SKA REPARERA. "Bilen är min ögonsten. Den ska repareras. Något annat alternativ finns inte", säger Margita Ermebring.

SKA REPARERA. "Bilen är min ögonsten. Den ska repareras. Något annat alternativ finns inte", säger Margita Ermebring.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2017-01-11 20:03

Margit Ermebring åkte till Opus i Öjebyn för besiktning av sin Toyota Lexus från 1992. Från början gick det bra. Bilen rullade igenom hallen utan problem, men vid provkörningen gick något snett. Nu har hon anmält Opus till ARN med krav på 24 000 kronor i ersättning.

– Besiktningsmannen körde utan att Toyotan som har luftfjädringsystem gick upp till körbar nivå, säger maken Sven Andersson.

Systemet fungerar så att en kompressor pumpar upp tryck i stötdämparna. Vid start höjs karossen, när motorn stannar sänks bilen.

När bilen ska hissas upp ska luftfjädringssystemet slås av via en knapp. Görs inte det skapas enligt instruktionsboken en obalans som kan bli skadlig för bilen. Fjädringen blir stum vilket enligt uppgift kan skada dämparna.

– Men de stängde aldrig av systemet, säger Andersson.

Opus stationschef Stefan Lindgren förklarar att Toyotan kördes upp på lyften, och lyftes därefter via hyudraliska domkrafter upp på hjulaxlarna.

– När den sakta sänktes ned på lyften sjönk bilen ihop där bak. Inför provkörningen höjdes karossen, och det gjorde att teknikern bedömde att den kunde provköras, säger Lindgren.

Efter provkörningen hade dock bakändan gått ned så mycket att karossen slog i chassit. Bilen fick bärgas till Burlins Motor i Piteå.

Margita Ermebring säger att besiktningsmannen bad om ursäkt.

– Han var jätteledsen och sade att det var Opus fel. Vi skulle bli helt skadeslösa, men så blev det inte, säger hon.

Efter att bilen stått i Piteå i tre veckor skickades den till Burlins i Umeå eftersom de arbetar mer med Lexusmodellen.

Där upptäckte verkstadschefen Peter Karlsson att övre delen av stötdämparna rostat och läckte luft.

– Det gjorde de inte före besiktningen. Hade de gjort det hade inte kompressorn fått bilen att höjas, säger Andersson.

Stefan Lindgren säger att besiktningsmannen inte såg rosten eftersom systemet är inkapslat. Peter Karlsson säger att missen att inte slå av luftfjädringssystemet bidrog förmodligen till att stötdämparna totalhavererade

Efter händelsen beslöt Opus att betala bärgning och hyrbil under en vecka, men betalar inte reparationen.

– Vi har gjort vad vi kan för den här kunden. Detta var en förslitningskada som vi inte ersätter, säger Anders Henriksson, chef för Opus fem anläggningar i Norrbotten.

.Till historien hör också: Bilen blev godkänd trots att den fick bärgas. Det blev rakt streck i protokollet.

– Vi visste inte vad som hänt. När inte Burlins i Piteå klarade av att hitta felet, hur ska vi kunna göra det på 20 minuter, säger Henriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om