Söker hamntillstånd i Sandholmen

Planerna på en ny transportled in till Piteå fortsätter. Smurfit kappa vill lossa massaved på Sandholmen och Marine Group AB ansöker nu om tillstånd för hamnverksamhet. Berörda markägare är positiva.– Jag förstår värdet av skogsindustrier med god ekonomi, säger Jörgen Lindqvist.

Konsulten Bertil Leijding tror på den nya hamnen vid Sandholmen. ”Smurfit kappa har visat ett stort intresse att konkurrensutsätta sitt importflöde”, säger han.

Konsulten Bertil Leijding tror på den nya hamnen vid Sandholmen. ”Smurfit kappa har visat ett stort intresse att konkurrensutsätta sitt importflöde”, säger han.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2015-03-20 19:34

Smurfit kappa är mycket intresserade av den planerade farleden genom Pitsundet och Yttre fjärden. Ett hamnbyte från Haraholmen till Sandholmen skulle halvera lastbilstransporterna av massaved från 16 kilometer enkel väg till åtta kilometer.

– Det är en möjlighet att minska miljöbelastningen och vara kostnadseffektiv. Vi slåss på en världsmarknad där vi har en kostnadsökning och då gäller det att skära i alla kostnader som går att skära, säger Stefan Merum, råvaruchef på Smurfit kappa.

Söker tillstånd

PT har tidigare berättat att den nyrustade kajplatsen på Sandholmen kan bana väg för en ny transportled in till Piteå och Marine Group AB intensifierar det arbetet genom att ansöka om tillstånd för hamnverksamhet hos länsstyrelsen.

– Det finns redan en dispens för Thomas Wirén att köra pråmarna upp till Sandholmen. Det fungerar för enstaka transporter men för att ha kommersiell omfattning behövs ett tillstånd för hamnverksamhet, säger Bertil Leijding, logistikkonsult på Smurfit kappa som för tillfället är anlitad av Marine Group för att leda hamnplanerna.

Samråd i fredags

I väntan på tillståndet pågår en dialog med Sjöfartsverket och transportstyrelsen om att öppna upp farleden.

– Det handlar om att säkerställa en säker transport, inte bara genom Pitsundet och upp till SCA, utan även de sista metrarna upp till Sandholmen, säger Bertil Leijding.

Allmänhet bjöds under fredagen in till samråd på isbrytaren Arctic Explorer. Förutom vinsterna för pappersbruket berättade Bertil Leijding om fördelarna för Piteborna.

– Vi skulle minska 20 000 timmerbilar per år genom centrala Piteå. Säkerheten på Timmerleden skulle öka, säger han.

Markägare positiva

Berörda markägare var positiv till planerna under samrådet.

– Sandholmen har präglats av stark industri under lång tid så klart att det här ska gå att genomföra. Det finns stora fördelar med att slippa den tunga trafiken genom stan. Sen är man fundersam som markägare hur man påverkas ekonomiskt men jag tror att det är något som går att lösa, säger Jörgen Lindqvist och fick medhåll av Henry Lundgren, ordförande i Hortlax byamän.

– Vi är positiva till att få verksamhet i närområdet och därför vill vi att de ska lyckas, säger Henry Lundgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om