Socialtjänstens brister åtgärdas allt oftare
Socialtjänsten har de senaste åren fått kritik för att deras beslut och domar inte verkställs i rimlig tid. Nu visar en rapport från Socialstyrelsen och landets länsstyrelser att situationen håller på att förbättrats.
Uppföljningen av de inte verkställda besluten har sammanfattats i en rapport som lett till att bristerna inom socialtjänsten synliggjorts.
Rapporten visar bland annat att den enskilde brukarens eller klientens behov inte alltid utreds, deras ansökningar anpassas istället till kommunernas egna riktlinjer.
- Risken är att kommunens utbud av insatser styr vilket bistånd som ska beviljas och inte vad den enskilde är i behov av, säger Per Svante Landelius, som är projektledare för tillsynsrapporten.
Andra saker som framkommit är att många personer som sökt ekonomiskt bistånd tycker sig ha blivit bemötta med bristande respekt och att handläggningstiderna varit långa. Rapporten visar även att utbildningsnivån hos personalen i äldreomsorgen har höjts.
Per Svante Landelius pekar på att det som kommit fram i rapporten inte speglar hur socialtjänsten ser ut i stort utan bara visar trender.
- De iakttagelser som gjorts ger oss signaler om trender och tendenser. Vi och länsstyrelsen anser att det är viktigt att följa utvecklingen och de tendenser som rapporten pekar på, säger Per Svante Landelius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!