De senaste fem åren har åtta livsmedelskontroller gjorts hos Max i Piteå. Vid två tillfällen har kontrollerna varit ej godtagbara, men i det stora hela anser livsmedelsinspektörerna att lokalerna är i gott skick. Det framgår i de protokoll vi begärt ut från Piteå kommun.
I början av mars 2020 utförs en oanmäld inspektion som är godtagbar, men det förekommer avvikelser. Bland annat gäller det avloppsröret från läskautomaten i drive-in som leder innehållet ut på golvet innan det når golvbrunnen, vilket innebär att det blir slam kvar på golvet. Inspektörerna reagerar även på att en kyl mäter en högre temperatur än tillåtet. Avvikelserna ska följas upp vid en kommande inspektion.
Drygt ett år senare, augusti 2021, är resultatet efter en kontroll ej godtagbart. Då handlar det om att dörren till varuintaget inte sluter tätt i nederkant vilket medför en ökad risk för att skadedjur kan ta sig in i lokalen. Även skador i kaklet upptäcks, dels vid ingången till diskrummet, dels i anslutning till köket. Knappt en månad senare görs en uppföljande kontroll som är godtagbar och den otäta ytterdörren är åtgärdad på ett tillfredsställande sätt.
Men det dröjer bara till maj 2022 innan inspektörerna igen slår ner på att kaklet vid ingången till köket är trasigt. Även om avvikelsen delvis är åtgärdad genom att man satt dit metallister på ena sidan dörrkarmen så kvarstår trasigt kakel. Kontrollen bedöms som ej godtagbar. Man anmärker även på att dörrlister i en kylbänk är trasiga vilket försvårar korrekt rengöring och medför risk för kontaminering.
I juli 2022 inkommer hamburgerkedjan med handlingar som visar att det trasiga kaklet åtgärdats och att nya dörrlister till kylbänk är beställda.
Därefter följer ett besök 2023 som är godtagbart med anmärkning. Det gäller återigen trasiga tätningslister vid en kylbänk men i övrigt finner inspektörerna lokalen i god ordning, välstädad och bedömer att verksamheten har bra rutiner.
Den senaste kontrollen är utförd för drygt ett år sedan, februari 2024, och även då anmärker man på trasiga tätningslister. Då uppger personal att man ska köpa in magnetiska tätningslister eftersom den nuvarande, icke magnetiska, varianten snabbt slits ut.
– Vi välkomnar dessa inspektioner från miljö- och hälsa. De är ett mycket viktigt komplement till våra interna revisionsbesök och hjälper oss att identifiera avvikelser, så att vi kontinuerligt kan förbättra oss, säger Jenny Leijonhufvud, kvalitetssäkringsansvarig på Max burgers.
Angående de lister som varit återkommande vid besöken i Piteå säger hon:
– Avvikelsen från 2024 avseende trasiga lister åtgärdades strax efter kontrollen. Lister ingår i vårt löpande underhållsarbete, som är en grundförutsättning i vår egenkontroll, och byts regelbundet. Vi välkomnar en ny ordinarie kontroll som bekräftar detta.
Även i Luleå och Skellefteå har avvikelser upptäckts. Enligt Aftonbladets granskning har man i Skellefteå vid två tillfällen funnit spillning från gnagare i bägge restaurangerna under 2023 och 2024. I februari 2023 hittar man spillning från gnagare i ventilationsrummet på X:et, vägg i vägg med resten av livsmedelslokalen. Men trots åtgärder kvarstår problematiken med gnagare även vid en efterföljande kontroll i november. Vid den kontrollen ser man även möjlig spillning från råtta på golvet i ventilationsrummet. Även restaurangen i Skellefteå city har problem med gnagarspillning, då i förråds- och avfallsutrymmen, vid den senaste kontrollen i juni 2024.
I Luleås fyra restauranger har alla under de senaste fem åren minst en avvikelse, det rapporterar NSD. Det handlar bland annat om ingrodd smuts och gamla livsmedelsrester på restaurangen vid Robertviksgatan, vilket upptäcks under en inspektion 2023. Där hittas även ingrodd smuts utanför och inuti behållarna för glass. Vid både diskmaskin och glassmaskin noterades en ansamling av småflugor, men vid en uppföljande inspektion hade samtliga avvikelser åtgärdats.
På Max Midgårdsvägen noterades flera avvikelser under två inspektioner i följd i september 2021. Vid båda tillfällena hade frityroljan dåliga värden och rengöringen vid glass- och milkshakestationen var bristfällig. Efter kontrollerna rekommenderades verksamheten att se över sin rutin för hanteringen av frityrolja. Vid efterföljande kontroll var avvikelserna åtgärdade. Bäst i klassen är restaurangen på Storheden som endast haft en avvikelse som upptäcktes under en av totalt sex inspektioner.
Aftonbladets kartläggning visar att minst 65 Max-restauranger fått anmärkningar de senaste två åren. Mögel nämns vid 12 tillfällen, skadedjur vid 10 tillfällen och spillning från gnagare upptäcks vid 4 tillfällen. Max har 156 restauranger i 76 kommuner i Sverige.
Max har tagit avstånd från det som framkommer i reportaget och de har meddelat att de inte alls delar bilden av brister gällande mathantering och hygien på restaurangerna. De ser även allvarligt på uppgifterna.
Till Kuriren säger Richard Bergfors, vd på Max Sverige, att personal runt om i landet fått utstå kritik, påhopp och trakasserier efter uppgifterna om snusk och smuts. Han berättar att även han och hans familj är drabbade.
– Jag skulle nästan kalla det här närmast liknat med ett beställningsmord, säger han.
Enligt vd:n har de ekonomiska påföljderna på restaurangerna varit påtagliga.
– Granskningen har haft en tydlig påverkan på försäljningen i stort, säger han.
Max tycker att mediebilden är grovt överdriven och har därför anmält Aftonbladet till Medieombudsmannen.