Snöskotern populär och storsäljande miljöbov

Skoterförsäljningen blomstrar trots att många maskiner fortfarande är stora miljöbovar. Kunderna styr utvecklingen och de är mer intresserade av hästkrafter än av avgasrening. Nu kräver branschen statliga subventioner för att få ned priset på miljövänliga snöskotrar.

En av Lindbloms marina och maskiners delägare, Jan Erstam, är övertygad om att priset på miljövänliga skotrar måste subventioneras för att försäljningen av dem ska öka.

En av Lindbloms marina och maskiners delägare, Jan Erstam, är övertygad om att priset på miljövänliga skotrar måste subventioneras för att försäljningen av dem ska öka.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2008-11-08 06:00
Den som tänker investera i en ny snöskoter kan vara för sent ute. Fastän det är flera månader kvar tills det perfekta föret infinner sig, är många modeller redan slutsålda.
- Kunder som vill ha det absolut senaste beställde sina maskiner redan i våras. Nya modeller är under produktion och de levereras förhoppningsvis före jul, berättar Jan Erstam, en av två delägare i företaget Lindbloms marina och maskiner.
Giftiga avgaser
Det finns omkring 250 000 snöskotrar i Sverige i dag och cirka 60 000 av dem körs i Norrbotten. Skoteråkning har länge varit en populär fritidssysselsättning och med fartvindarna piskande i ansiktet tappar norrbottningen all sin miljömedvetenhet.
För de flesta är hästkrafter, komfort och räckvidd betydligt viktigare än avgasrening och detta sätter sina spår i miljön. Regering och riksdag subventionerar priset på miljövänliga bilar, men ingen bryr sig om de giftiga avgaser som skotrarna spyr ut.
Cancerframkallande
Lindbloms marina är ett av många Piteföretag som livnär sig i snöskoterbranschen. De säljer omkring 120 skotrar per år, men bara ett tiotal av dem är fyrtaktare som är betydligt miljövänligare än tvåtaktarna.
- För många kunder är vikt/effektförhållandet avgörande. Fyrtaktarna väger tiotals kilo mer och det är ett problem när man ska ta sig fram i snön. Dessutom kan en skoter med fyrtaktsmotor vara omkring 30 procent dyrare, men priset varierar mycket beroende på utrustningsnivå, säger Jan Erstam.
Det största miljöhotet med skotrar, som drivs av vanliga tvåtaktsmotorer, är att bara 70-85 procent av bensinen förbränns. Den dåliga förbränningen bidrar till att ämnen omvandlas och avgaserna blir giftiga och cancerframkallande.
Subventionera
Fyrtaktsmotorer och nyare tvåtaktsmotorer med direktinsprutning har inte samma problem.
- På skotrar med insprutning hinner kolven täcka för avgashålet och all bensin förbränns. En del, framför allt kunder i medelåldern, är ute efter fyrtaktsmaskiner för att få bort röken som familjen i pulkan bakom skotern utsätts för. Men oftast frågar inte våra kunder särskilt mycket om snöskotrarnas miljöpåverkan, det är mer intresserade av annan prestanda, säger Erstam.
Han har en tydlig åsikt om vad som måste till för att marknaden ska välja ett miljövänligare alternativ.
- Miljömaskinerna borde subventioneras och pengarna måste staten gå in med. Om våra kunder endast var intresserade av skotrar med fyrtaktsmotorer så skulle vi bara ha sådana i lager. Men många är ute efter en tvåtaktare, säger Jan Erstam.
Miljöbränsle, som en del rekommenderar för att minska snöskotrarnas giftiga avgasutsläpp, har inte blivit någon storsäljare.
- Vi säljer miljöbensin till motorsågar och gräsklippare. Visst skulle det gå att tanka det i en skoter, men jag vet ingen som gör det. Det är nog främst en tillgänglighets- och prisfråga, säger Jan Erstam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om