Den statliga utredningen kring terrängkörning föreslår en fordonsskatt om 180 kronor för snöskotrar och terränghjulingar samt ett årligt skoterkort om 300 kronor för att få köra på allmänna leder.
– Det är inga stora pengar i sammanhanget. De som har en lite nyare skoter vet att det kostar att ha skoter. Summorna har varit betydligt högre i tidigare förslag, så vi tycker att de har hamnat på en mer rimlig nivå, säger Per Söderberg, ordförande i Piteå snöskoterklubb.
Skoterklubben är med i riksorganisationen Snofed och har följt utredningen genom alla turer i alla instanser.
– Vi har fått material via dem som vi har tyckt till om. Jämför man det första förslaget med vart vi har hamnat nu kan man väl konstatera att vi i alla fall får fortsätta köra snöskoter, säger Per Söderberg.
Ett tidigt förslag var att totalförbjuda all snöskoterkörning annat än på allmänna skoterleder – så blir det inte. Däremot föreslår utredningen att fordonsskatten ska finansiera fler allmänna skoterleder. Dessutom ska en fond för underhåll av skoterleder upprättas och finansieras av skoterkorten.
– Det är bra. Vi har en god relation med Piteå kommun, så där har vi möjlighet att få draghjälp. Kortet för lederna går att likställas med jägarnas jaktkort, det är det de har efterliknat, säger Per Söderberg.
Han är däremot över orolig hur skoteråkarna ställer sig till skoterkortet – och hur det kommer att slå mot klubbarna.
– Bara för att man betalar ett ledkort är det inget som säger att det kommer att finnas leder att använda som underhålls. Vi har en rädsla att vi kommer att tappa medlemmar på grund av det här och på så sätt tappa kapitalet vi har för att jobba med lederna. Om vi ska fortsätta vårt arbete så gäller det att vi fortsätter att ha medlemmar hos oss, säger han.
Om Piteå snöskoterklubb tappar medlemmar på grund av eventuella lagförändringar måste man dra ned på verksamheten. Det skulle göra det svårare att underhålla de 50 mil skoterleder som finns i Piteå kommun i dag.
– Även om pengarna går att söka så är det inget som säger att vi kommer att få dem. Folk som kör skoter kan inte förutsätta att det kommer att finnas leder med samma kvalité som i dag bara för att man betalar ledkortet. Det är fortsatt viktigt att stötta sin lokala skoterklubb, säger Per Söderberg.