Snöskoteråkare oroas över hårdare regler

En utredning om hårdare regler för snöskoter oroar åkare. I Arjeplog är känslorna upprörda och mobilisering för protestskrivelser pågår. "Det handlar om vår livsstil", säger Sandra Jonsson, ordförande Arjeplogs snöskoterförening.

Foto:

PITEÅ2018-04-23 20:30

Snöskoterkörningen kan bli mycket hårdare reglerad. Regeringen vill att terrängkörningslagen från 1975 ska utredas.

Sedan terrängkörningslagstiftningen togs fram har antalet terrängfordon i skog och mark mångdubblats.

I dag finns omkring 200 000 snöskotrar och ungefär 100 000 fyrhjulingar i landet.

Med allt fler som har ett terrängfordon så har också körskadorna i naturen ökat. Regeringen har därför för avsikt att inom kort tillsätta en utredning som ska se över lagstiftningen och föreslå en ny hållbar terrängkörningslag. Utredningen beräknas vara klar i november 2019.

Men redan nu oroas många snöskoteråkare.

– Här i Arjeplog har vi i snitt tre snöskotrar per människa. Det är en livsstil och ett jättestort intresse här att köra skoter, säger Sandra Jonsson, Arjeplogs snöskoterförening.

Konsekvensen av en ny lag kan bli att skoterkörningen begränsas till leder och friåkningsområden. En stor förändring mot i dag.

Skoterföreningen har kallat till styrelsemöte för att diskutera frågan.

– Säkerligen kommer det att skrivas protestskrivelser längre fram från hela norra Sverige, tror Sandra Jonsson.

Frågan är ett hett diskussionsämne på orten.

– Det är ju en stor frihet man tar från folket här uppe. Oron är stor i hela norra Sverige.

Hon liksom många andra är skeptisk till en eventuell lagändring.

– Jag tror inte på det. Det vore bättre att sätt in fler tjänster som bevakar och kontrollerar körningen. Bättre skyltning och mer kunskap till skoterförarna i stället för förbud. Vem ska kontrollera att lagen efterföljs?

Hon är själv friåkare och tycker det är en konstig väg att gå om reglerna förändras för att en klick förstör.

– De flesta vet var man inte får köra. Alla vet att man inte får köra rattfull men en liten klick bryr sig inte och gör det ändå. Ska vi straffa alla bilförare då?

Tord Söderberg, ordförande i Piteå snöskoterklubb, är inte lika upprörd.

– De flesta skotrar som säljs i dag används till friåkning och de vill åka på sidan om leder. För dem är det katastrof. Men det handlar ju inte om snöskoterförbud utan om att styra upp reglerna eftersom det körs nästan överallt i dag. Som situationen sett ut i flera år då markägare fått körskador förstår jag att något måste göras. För mig personligen som kör efter leder är det inget problem. Det måste till stora friåkningsområden för dem som vill klättra i djupsnö.

Snöskoter

Att köra snöskoter ingår inte i allemansrätten.

Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.

Länsstyrelsen kan besluta om tillfälliga förbud med hänsyn till rennäringen och djurliv.

Skoterkörning är tillåten på väl snötäckt och tjälad mark, om det inte finns risk för skador på mark och vegetation.

Detta ska utredingen titta på

Utreda om de regelverk som innehåller bestämmelser om terrängkörning behöver förändras eller förtydligas.

Utreda hur en effektiv tillsyn kan åstadkommas.

Utreda och överväga den straffrättsliga regleringen vid otillåten terrängkörning och vid behov föreslå ändringar av påföljden i syfte att åstadkomma ändamålsenlig reglering.

Lämna förslag för att underlätta för personer med bestående rörelsehinder att köra i terrängen med motordrivet fordon för att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!