Timmerleden är en hårt trafikerad väg som har varit olycksdrabbad i många år. Det är två ställen som är extra utsatta där det finns stora säkerhetsbrister. Vid övergångsstället mot Strömsborg och vid vänstersvängen i riktning mot Öjebyn efter nedfarten från E4 söderifrån.
– Jag har kontaktat Trafikverket för att lyfta frågan och framför allt med anledning av säkerhetsbristerna vid övergångsstället. Det måste göras någonting och om jag fick bestämma så skulle det göras så fort som möjligt. Snart händer det en allvarlig olycka, säger Glenn Franklin.
Dålig belysning
Hög hastighet i kombination med dålig belysning är de främsta bristerna vid övergångsstället. Oskyddade trafikanter syns dåligt i mörkret och en bättre belysning skulle göra sträckan betydligt säkrare.
– Belysningen som finns där är bristfällig och den ger ingen bra effekt, anser Glenn Franklin.
Kör för fort
Trots att den högsta tillåtna hastigheten på sträckan vid övergångsstället är 50 kilometer i timmen kör många bilister betydligt fortare än så. Det gör att en olycka kan bli mycket allvarlig.
– Om en oskyddad trafikant blir påkörd vid 30 kilometer i timmen klarar de flesta sig med benbrott på sin höjd men när hastigheten är uppe i 50 kilometer i timmen avlider ungefär hälften, säger Glenn Franklin.
Den höga hastigheten är ett problem.
– Vi mäter ofta på den här sträckan och på en timme ser vi att mellan 10 och 15 bilister kör närmare 70, säger han.
Den tvåfiliga sträckan fram till övergångsstället ställer också till det, förklarar han, eftersom många bilister försöker hinna köra om.
Farlig överfart
I första hand anser han att situationen vid övergångsstället behöver åtgärdas, men det inträffar många trafikolyckor även vid vänstersvängen i riktning mot Öjebyn efter nedfarten från E4 söderifrån.
– Det är 70 på den sträckan och skademässigt är den farligare och där sker det allvarligare olyckor. Men det är svårare att åtgärda och jag har inget bra förslag på vad som bör göras. Det är mer greppbart att åtgärda situationen vid övergångsstället då det skulle vara en mindre kostnad, säger Glenn Franklin.