Snåla betyg ett problem på högstadiet

LÄRANDE. För "snåla" betyg, lärare som ser pojkar som bättre matematiker än flickor och obehöriga lärare som ger för höga betyg i svenska. Högstadielärare inom Piteå kommun behöver kompetensutveckling för att kunna sätta rätt betyg på sina elever. I dag höjer många av eleverna sina betyg rejält på gymnasiet.

Piteå2007-01-12 00:00
Som PT tidigare berättat har Piteå kommun påbörjat ett arbete för att följa elevernas betyg från grundskolan till gymnasiet. En utredning från Barn- och utbildningsförvaltningen visar att elever som gick ut nian i Piteå kommun 202 dramatiskt höjde sina betyg under andra året på gymnasiet.<br /><br />Mellan 25-30 procent av flickorna hade höjt sina betyg i både engelska, matte och idrott. Pojkarna höjde betygen i engelska och idrott. Däremot hade relativt många fått betyget i svenska sänkt.<br /><br />Rektorerna på de sju högstadieskolorna har nu analyserat utredningen utifrån situationen på deras skola. Allt har sammanfattats i en kvalitetsredovisning.<br /><br />I den konstateras att lärarna behöver kompetensutveckling för att få mer kunskap inom sitt område och kring betygsbedömning i överhuvudtaget.<br /><br /><h3>Svårare att ge MVG</h3>Piteå kommun går nu därför med i ett seminarieprogram kring betyg och bedömning som drivs av Myndigheten för skolutveckling, Luleå Universitet och Regionalt utvecklingscentrum.<br /><br />- En av skolorna säger till exempel att de är medvetna om att de är bra på att ge betyget "godkänt", men att de har svårare att ge högre betyg, säger Anna-Lena Pogulis, verksamhetsutvecklare på Barn- och utbildningsförvaltningen.<br /><br />Detta kan göra att betygen blir för "snåla". Klart är också att eleverna på högstadiet måste bli bättre på matematik:<br /><br />- Resultaten på de nationella provet i nian är inte tillräckligt bra generellt sett, därför utbildar vi nu "mattepiloter" tillsammans med Myndigheten för Skolutveckling, säger Pogulis.<br /><br />Tanken är att mattepiloterna också ska inspirera sina kolleger ute på skolorna och förnya synen på matematik bland elever och föräldrar. (Läs mer i artikeln intill).<br /><br /><h3>Mer att välja på under idrotten</h3>En av högstadieskolorna har analyserat det faktum att så många av flickorna höjer sina betyg i matematik när de kommer till gymnasiet. De frågar om de omedvetet ser pojkar som bättre matematiker än flickor och därigenom gör felbedömningar i betygssättningen.<br /><br />Att många elever sänkt sina betyg i svenska kan generellt bero på att många obehöriga lärare satt för höga betyg i nian som sedan sänkts till rätt nivå på gymnasiet.<br /><br />Det faktum att så många elever höjer sina betyg i idrott när de kommer till Strömbackaskolan menar rektorerna beror på att undervisningen där är mer individanpassad med fler valbara moment.<br /><br />Den uppföljning som rektorerna gjort visar att en mer rättvis, likvärdig betygsbedömning behövs. För att få det måste lärare från högstadiet/gymnasiet träffas för att diskutera betygsbedömning och betygsättning.<br /><br />Överlämningsrutinerna mel-lan grundskolan och gymnasiet måste utvecklas.<br /><br />Informationen om betygen till eleverna/föräldrarna bli bättre.<br /><br />Anna-Lena Pogulis berättar också att tankar finns om att utveckla Sommarskolan för de elever som riskerar att inte få godkänt i alla ämnen i årskurs nio.<br /><br />- Det här är ett långsiktligt arbete som vi nu har påbörjat. En ny jämförelse av betygen ska göras hösten 2007.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om