Snabbare åtgärder mot halka: "Salt det enda som biter"

Klimatförändringarna gör vägarna alltmer svårskötta. Nu får flera sträckor i Piteå och Älvsbyn en ökad prio och kan därmed halkbekämpas med salt redan i ett förebyggande skede.

Vinterväglaget blir allt sämre i Norrbotten. Nu höjer Trafikverket prion för underhåll av flera sträckor i Piteå och Älvsbyn.

Vinterväglaget blir allt sämre i Norrbotten. Nu höjer Trafikverket prion för underhåll av flera sträckor i Piteå och Älvsbyn.

Foto: Andreas Elvstrand

Piteå2020-10-25 20:00

Svarthalka och spårbildning är ett växande problem i landet. Inte minst i de södra delarna av Norrbotten.

– Piteå är ett tufft område. Där är det nästan fyra årstider samtidigt. Det kan regna inne i stan samtidigt som det snöar i Långträsk och Koler, påpekar Ricardo Cejas, områdeschef vid Trafikverket.

Själv har han varit anställd på Trafikverket i sju år. Men hans kollegor som jobbat längre ser en oroväckande klimatutveckling.

– Förut var det enbart vinter på vintern. Nu är det inte så längre. Det är bekymmersamt när det regnar och snöar om vartannat. Då blir det besvärligt.

Nu höjs vinternivån på flera vägar i Piteå och Älvsbyn från klass 4 till klass 3.

– Det innebär egentligen att åtgärdstiden minskar. Nu ska de här sträckorna vara åtgärdade med plogning inom fyra timmar istället för fem eller sex, förklarar Ricardo Cejas.

Dessutom kan vägarna halkbekämpas i ett tidigare skede.

– På klass 4- och klass 5-vägar påbörjas åtgärder efter att halkan redan uppstått. Därför kan det ta flera timmar innan sandbilen kommer. På klass 3-vägar kan salt eller sand tillämpas redan som förebyggande åtgärd. Det är den stora skillnaden.

Förra vintern inträffade flera olyckor där spåriga vägar uppges ligga bakom. Bland annat omkom en äldre man efter en kollision med en lastbil på väg 94 mellan Korsträsk och Vistträsk.

Den sträckan behåller dock samma prioritetsnivå som tidigare. Men undantag kan göras.

– Om entreprenörer samråder med mig har de tillåtelse att salta på alla vägar, berättar Ricardo Cejas.

Hur vintervägarna klassas styrs av väderzoner och trafikmängder.

Till de sträckor som omvärderas hör Timmerleden (väg 505), Haraholmsvägen (506), Svensbyn-E4 (373), Öjebyn-Älvsbyn (374) samt Älvsbyn-Klöverträsk (94). De tillhör numera klass 3.

– Vi vill förebygga halka och ploga oftare för att minska risken för spårbildning. Det är anledningen bakom höjningen.

Är salt bättre än sand och i så fall varför?

– Jag är ingen expert på det, men när vi har tvära väderomslag och svarthalka uppstår, så är salt det enda som biter. Fast det är knappt att det biter heller, säger Ricardo Cejas.

Därför vill han uppmana till försiktighet i trafiken.

– Anpassa hastigheten till väglaget. Även om det står 90 eller 100 på skyltarna kan vädret vara sådant att man inte bör köra mer än 70 på många vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!