Smutsig bil var kraftigt nerrostad

Pitebon köpte en begagnad, men rätt ny bil på en bilfirma i Luleå. Den visade sig vara rostig, men företaget vägrar åtgärda detta.

Piteå2016-01-26 13:04

Bilen – en Audi A4 Quattro av 2009 års modell – köptes i oktober ifjol och var väldigt smutsig vid tillfället, men köparen resonerade som så att det borde inte innebära några problem eftersom det var med en firma han gjorde affär. Säljaren lämnade också tre månaders garanti som gjorde att köpet kändes tryggt.

Men bilen var rostig. När bilägaren tvättade sin bil upptäckte han ganska svåra rostskador, och säljaren vägrade att åtgärda felet. Från bilfirmans sida, menade man att köparen borde ha undersökt bilen mer noggrant och att han då skulle ha upptäckt rosten. Enligt säljaren omfattades detta inte av tremånadersgarantin.

Pitebon, en ung man i 20-årsåldern, vänder sig nu till Allmänna reklamationsnämden, ARN, för att få hjälp.

Köparen har betalat 142 000 kronor för bilen och yrkar i sin ARN-anmälan att bilfirman ska åläggas att antingen åtgärda felen eller att ersätta honom för kostnaden att göra det vid ett annat företag.

Han har via ett lokalt företag fått en offert på 7 892 kronor för att lacka om valda delar av bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om