Tisdagens rättegång inleddes med att Smurfit Kappas ombud Anders Lorentzon la fram sin sakframställan. Han hävdar att den tragiska olyckan i mångt och mycket är ett misslyckande från alla parter.
– Men misslyckandet är inte straffbart. Det ska göras en oaktsamhetsbedömning. Som tingsrätten säkert känner till är inte all oaktsamhet straffbart. Det ska bli klandervärt. Det är ingen aktiv oaktsamhet, utan en oaktsam underlåtenhet. Tingsrätten ska fundera på vad man borde ha gjort, i stället för vad man har eller inte har gjort.
Plankorsningen där dödsolyckan inträffade hade endast kryssmärken. Inga bommar eller ljussignaler. Det var väjningsplikt, inte stoppplikt. Lorentzon hänvisade till Trafikverkets regler för plankorsningar på servicevägar. Om sikten är minst tio sekunder och hastigheten under 80 kilometer i timmen får korsningen vara oskyddad eller ha ett kryssmärke.
– Hade det här varit Trafikverkets korsning hade den förmodligen varit oskyddad. Möjligen haft ett kryssmärke. Vi har en närsikt som är minst tio sekunder här. Står man vid övergången ser man tåget minst tio sekunder innan det passerar, säger Anders Lorentzon.
Efter hans sakframställan åkte rätten ut till platsen för syn. Där visade åklagaren lastbilens rutt och pekade på de tillsynes goda siktförhållandena. Även försvaret och ombuden pekade på olika faktorer.
Båda lamporna vid korsningen var trasiga vid olyckan. Även två lampor längre bort i tågets riktning var trasiga.
– Det finns bara ett belysningskrav från Trafikverket och det är på bangårdar. I övrigt finns det inga. Det är därför det ofta är mörkt längs järnvägar, säger Anders Lorentzon.
Han visade en intern arbetsorder från 24 oktober. Den visar att lamporna skulle fixas inom sex dagar, alltså 30 oktober. Den skickades dock till fel adress och därför var lamporna inte åtgärdade den 1 november.
– Det hade inte varit någon skillnad. Den här olyckan hade inträffat ändå, enligt Smurfit Kappas uppfattning, säger Anders Lorentzon.
Lorentzon visade även bolagets trafiksäkerhetsinstruktion. Ett dokument som delges alla anlitade entreprenörer i samband med upphandling av tjänster. Anlitad entreprenör är skyldig tillse att dess personal är väl informerade om och har förstått de säkerhetsregler som gäller. Där framgår bland annat att tåget alltid har företräde.