Sms när du ska besikta

Kunder hos Opus bilprovning i Piteå möts numera av helt nya rutiner vid stationen. Borta är de stora skyltarna där nästa kallats in, istället får kunderna ett sms när det är dags. Många – särskilt de som inte kan sms:a – har reagerat surt. Andra tar det med ro.

Den här skylten var i fredags den enda informationen om nymodigheterna. Men nya skyltar väntas.

Den här skylten var i fredags den enda informationen om nymodigheterna. Men nya skyltar väntas.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-09-28 19:00

Allt hänger samman med ägarbytet för några år sedan, då statliga Bilprovningen blev privatägda Opus.

– Vi köpte tid att fortsätta använda deras bokningssystem och teknik, men den tiden håller på att rinna ut nu, vi måste vara ute ur systemet i oktober, berättar stationschefen Stefan Llindgren när PT hälsar på.

På plats finns förstås också övrig personal och en handfull kunder, som väntar på sin tur eller på att besiktningen ska bli klar – många av dem förvirrade och litet negativt inställda i största allmänhet, andra bara förvånade men neutrala inför förändringen.

Svars-sms

Tidigare gick man till en inloggningsdator på en stolpe utanför bilhallen och anmälde sin ankomst, när det var dags att köra in dök registreringsnumret upp på stora elektroniska skyltar ovanför portarna. Nu möts kunderna av en skylt utanför huset där man uppmanas att skicka ett sms för att anmäla ankomst, man får sedan ett svars-sms där det står vilken port man ska köra in i.

Men då var det ju det där med att skicka sms... eller kanske att ens ha en mobiltelefon till hands...

– Har man ingen telefon kan man bara komma in och berätta att man är där, så vinkar vi in dem sen, säger Lindgren och berättar att teknikerna håller på att ta fram ett annat system, som ska kunna användas parallellt för de som saknar mobil. Men riktigt hur och när, vet han inte i dagsläget.

– Men det här kommer att bli kanon när vi är igång på allvar! säger stationschefen entusiastiskt.

Bättre service

Tanken är att kunden en regnig dag inte ska behöva gå ut ur bilen över huvud taget innan man är inne i besiktningslokalen. Och för personalen innebär systemskiftet att man har allt på samma ställe; bokningar, uppgifter om fordon och ägare, besiktningsprotokoll... allt.

– Men det är klart att så här i början har vissa varit skeptiska, vi fungerar ju så när vi möts av något nytt, men på sikt blir det här bra.

Affärsområdeschefen Anders Henriksson, som för tillfället fanns på stationen vid PT:s besök, berättar att tekniken införs på samtliga 73 stationer landet runt och att 40 av dem är klara så här långt. Han påpekar att Opus jobbar hårt med att förbättra kundservicen – glöm till exempel månadslånga köer, istället är det besiktning inom 48 timmar och ombesiktning inom 20 minuter, som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om