Några enkla tryck på mobiltelefonen och vips finns där några tusenlappar på kontot.
Fenomenet, eller kanske snarare problemet, har fått myndigheter att reagera.
Hösten 2006 gjorde kronofogden den första mätningen av dessa korta och snabba krediter som populärt kommit att kallas sms-lån.
Resultatet blev skrämmande.
Det fick också kronofogden att aktivt försöka komma tillrätta med problemen. Bland annat på forum där de direkt nådde ut till ungdomar, skolor ungdomstidningar och på särskilda plattformar ute på nätet.
Frågan är vilken effekt detta gav.
Dessa resultat motiverar en fortsatt bevakning av utvecklingen.
Det är nämligen ungdomar med obetalda sms-lån som är den starkt överrepresenterade åldersgruppen. Att andelen av ansökningarna har minskat från 40 procent år 2006 till 35,9 procent år 2007, gör enligt Tina Häggmark kommunikatör på Kronofogden i Umeå, ingen skillnad.
- Även om de minskat procentuellt har de ökat i antal.
Hon pekar därför på vikten att fortsätta det förebyggande arbetet.
- Det är viktigt och det arbete som vi och andra aktörer bedriver måste fortsätta, säger Tina Häggmark.
De förändringar som skett anses alltså marginell.
- Utvecklingen är fortfarande oroväckande, säger hon.
- Den är absolut ett viktigt steg i rätt riktning, säger hon.
Det är Konsumentombudsmannen KO, som stämt företaget Mobillån i Sverige AB (se artikeln nedan).
Enkelt beskrivet innebär utfallet av domen i Marknadsdomstolen att företaget tagit ut för höga avgifter när de förmedlat sina krediter.
- Enligt konsumentkreditlagen ska avgiften motsvara kostnaden för lånet, förklarar Tina Häggmark.
Att det kronofogdens förebyggande arbetet inte fått önskad effekt tolkas förvisso som ett bakslag. Myndigheten tänker emellertid fortsätta sitt arbete.
- Det känns om möjligt ännu angelägnare. De grupper som drabbas är ju unga eller dem som redan har en svajig ekonomi.
- Vi kommer fortsätta vårt informationsarbete och bevaka händelseutvecklingen, säger Tina Häggmark.