Slut på brutna löften om mobiltäckning

Dålig mobiltäckning är ett problem för många Pitebor. Nu slår regeringen fast att operatörernas information ska bli tydligare för konsumenterna.– Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än de kunnat hålla, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

It- och energiminister Anna-Karin Hatt meddelade i dag regeringens uppdrag till Konsumtenverket och PTS.

It- och energiminister Anna-Karin Hatt meddelade i dag regeringens uppdrag till Konsumtenverket och PTS.

Foto: Amanda Billnér / TT / SCANPIX

Piteå2013-08-01 11:01

Piteå-Tidningen har tidigare skrivit kunder i Piteå kommun som upplever Telias mobiltäckning som dålig. Rainer Kemi som bor i Högsböleskiftet är en av de drabbade.

– Det är frustrerande. När man ska ringa något viktigt, det är då det jävlas mest, sa han till PT 27 juli.

"Stärka konsumentmakten"

Nu får Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen (PTS) i uppdrag av regeringen att föreslå hur informationen om mobiltäckning och mobiltelefonernas mottagningsegenskaper till konsumenterna ska bli tydligare.

– Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla. Därför ger nu regeringen ett tydligt uppdrag om att stärka konsumentmakten på mobilmarknaden, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.

Stickprovsmätningar av operatörernas täckning har PTS nyligen gjorts på uppdrag av regeringen. Och resultaten är inte tillfredställande. De har visat att datahastigheten i många fall varken kommer upp i medelhastigheterna eller maxhastigheterna av operatörernas upp-till-hastigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om