Piteå-Tidningen har tidigare skrivit kunder i Piteå kommun som upplever Telias mobiltäckning som dålig. Rainer Kemi som bor i Högsböleskiftet är en av de drabbade.
– Det är frustrerande. När man ska ringa något viktigt, det är då det jävlas mest, sa han till PT 27 juli.
"Stärka konsumentmakten"
Nu får Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen (PTS) i uppdrag av regeringen att föreslå hur informationen om mobiltäckning och mobiltelefonernas mottagningsegenskaper till konsumenterna ska bli tydligare.
– Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla. Därför ger nu regeringen ett tydligt uppdrag om att stärka konsumentmakten på mobilmarknaden, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.
Stickprovsmätningar av operatörernas täckning har PTS nyligen gjorts på uppdrag av regeringen. Och resultaten är inte tillfredställande. De har visat att datahastigheten i många fall varken kommer upp i medelhastigheterna eller maxhastigheterna av operatörernas upp-till-hastigheter.