Videon är inte längre tillgänglig
Till vardags arbetar Eva Söderberg som slöjdlärare på Vallhamraskolan i Partille. I samband med Kunskapsfestivalen har hon istället för att utbilda elever, utbildat andra lärare i hur digital teknik kan användas inom slöjd. Vid workshopen fick tiotalet deltagare prova att tillverka lysande filtfigurer. Med hjälp av så kallade Lilypads, det vill säga elektroniska kretskort och konduktiv sytråd fick pedagogerna nya idéer om hur digital teknik kan integreras i slöjden.
– Jag tycker programmeringsdebatten som pågår inom skolan är jätteintressant, tyvärr så är det ofta slöjden som får stryka på foten när digital teknik ska implementeras allt mer i elevernas utbildning, säger Eva Söderberg.
Ett uppfinnarämne
Hon menar att slöjd är ett uppfinnarämne.
– Är det något dagens ungar behöver få lära sig i skolan så är det att utveckla sin problemlösningsförmåga, säger Eva Söderberg.
Hon är säker på att de förmågor eleverna får öva sig i på slöjden är viktiga för att de ska klara sig i vuxenlivet.
– I dag så krävs det av dig att du är anpassningsbar, flexibel och problemlösande. Det är viktigt att eleverna får träna på att utveckla sitt eget tänkande, där det inte finns något facit, säger Eva Söderberg.
Hon har en egen youtube-kanal och på hennes lektioner kan eleverna istället för att vänta på hennes hjälp scanna av en QR-kod, som är kopplad till en podcast.
– Vi som lär ut i estetiska ämnen har ofta väldigt många elever, vi måste använda den digitala tekniken till att effektivisera vårt lärande, säger Eva Söderberg.
Frågor hon får ofta, till exempel vad "räta mot räta" betyder, beskriver hon därför ofta i ljudfiler.
– Jag spelar in det och kopplar det till en QR-kod som jag sätter upp på väggen i klassrummet, på det sättet kan eleverna istället för att vänta på sin tur i 20 minuter scanna av koden och komma vidare i sitt arbete, säger Eva Söderberg.
Lyckat koncept
Gunilla Dahlblom arbetar som verksamhetsutvecklare vid utbildningsförvaltningen, Piteå kommun. Enligt henne är Kunskapsfestivalen ett tillfälle för pedagoger och övrig personal i skolan att få fortbildning.
– I år har vi inte bara lärare här. Vi har även haft kuratorer, bibliotekarier och till och med en och annan badmästare, säger Gunilla Dahlblom.
Kunskapsfestivalen genomförs i sin nuvarande form för andra gången. Om utvärderingarna är positiva kommer konceptet att återanvändas igen nästa år.
– Hittills har vi bara hört positiva reaktioner. Alla väljer själva vilka seminarier de vill gå på, så de flesta känner att de fått ut något av dagarna här, säger Gunilla Dahlblom.