Slår hårt mot hyresgäster

Pitebos hyresgäster drabbas av konflikten. ”Det är inte bra, men vi kan inte göra något åt det”, säger kundservicechefen Nicklas Öhman.

Olycklig konflikt. Nicklas Öhman, PiteBo, tycker att det är olyckligt att hyresgästerna drabbas av konflikten mellan Bredbandsbolaget och Discovery.

Olycklig konflikt. Nicklas Öhman, PiteBo, tycker att det är olyckligt att hyresgästerna drabbas av konflikten mellan Bredbandsbolaget och Discovery.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2016-02-01 16:42

Eftersom Pitebo har ett avtal med Bredbandsbolaget om leverans av kabel-tv till sina lägenheter har kundservicechefen Nicklas Öhman följt förhandlingarna som pågått med Discovery Networks.

– Jag kan bara konstatera att förhandlingarna har strandat och att ungefär 3 700 hyresgäster hos oss drabbas. Förändringen är olycklig, speciellt för dem som följer olika serier och program, säger han.

Någon hyresgäst har vänt sig till Pitebo med frågor men Nicklas Öhman kan inte göra annat än att hänvisa dem vidare till Bredbandsbolaget.

– De släpper ingen information till oss hur förhandlingarna går och varför de har strandat. Vi är hänvisade till den offentliga information som finns, säger han.

Kabel-tv kostar hyresgästerna 45 kronor per månad och summan läggs automatiskt på hyran. En normalkund hade behövt betala 169 kronor per månad för grundpaketet T1 Bas som ingår.

– Det vi tar ut i form av ökad hyra är avsevärt mycket billigare än det gemene man i villa får betala, säger Nicklas Öhman.

Är ni nöjd med Bredbandsbolagets tjänster?

– Vi har fått mycket samtal till Pitebo om problem med att bilden på tv:n försvinner. Det är definitivt inte bra. Sedan är det mycket kritik runtomkring deras kundservice och support. Vi kan väl tycka att det har blivit mer problem sedan Bredbandsbolaget tog över från Tele 2.

Pitebos avtal med Bredbandsbolaget går ut den 1 oktober 2016 och förhandlingar har påbörjats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om