– Vi vill få tillbaka den traditionella julkänslan, säger David Wellborg.
Fredrik Nilsson och David Wellborg är redan veteraner i konsult- och eventbranchen. För en månad sedan slog de sina kloka huvuden ihop för att få tillbaka känslan de hade på skyltsöndagen som barn.
– Jag kommer ihåg det som att det sprang tomtar överallt och det var körer som sjöng julsånger. Vi vill att man ska känna julkänslan när man kommer in i butikerna, säger Fredrik Nilsson.
Ut och upplev
Målet med skyltsöndagen är att det ska komma mycket folk. De vill att piteborna inte ska klicka hem sina julklappar på nätet utan gå ut på stan, köpa julklappar, hälsa på tomten och ta en fika tillsammans.
– Ta med barnen ut, upplev Piteå och upplev butikerna. Barnen ska uppleva en riktigt skyltsöndag, säger Fredrik Nilsson.
De berättar att det varit viktigt att engagera alla handlare så att butikerna verkligen har öppet. Hittills har responsen varit väldigt positiv. Men det är inte bara butikerna som ska tjäna pengar på skyltsöndagen. Det viktigaste är alla marknadsknallar som ska slå upp sina bord utefter storgatan. Föreningar och skolklasser säljer hembakat bröd och fika, glögg och souvas.
– Skyltsöndag är kickoff för julen. Sedan ska julstämningen hålla i sig hela december, säger David Wellborg.
Tävla i skyltning
Traditionellt sett har det varit så att butikerna täckt över sina skyltfönster för att sedan avtäcka julskyltningen den första advent. Det kommer nog inte hända i år, men butikerna uppmuntras ändå till att anstränga sig lite extra inför julskyltningen.
– Vi har en tävling skyltfönstren emellan, säger David Wellborg.
Vem som vinner avgörs av folket, det kommer finnas möjlighet att rösta.
Förutom att handla kommer besökarna även få uppleva dansföreställningar, en boksignering på Piteå museum och ett smakprov från Piterevyn.