Skyll er själva!

Piteå2008-10-16 06:00
Just nu styrs de flesta av västvärldens större ekonomier av politiska ledare som alltid hyllat de fria marknadskrafterna och den fria
konkurrensen. Med USA i spetsen. Men när marknadskrafterna tar sig friheter de inte har råd med och när både politiker och penningstinna direktörer fattar dåliga beslut så skäms de inte för att låta oss skattebetalare vara med och betala notan.
De välbetalda amerikanska bildirektörer som i decennier badat i miljardbonusar, trots att de inte tycks ha fattat ett enda vettigt beslut, får nu 180 miljarder kronor i stöd av George Bush. För att kunna utveckla och tillverka den typ av moderna och energisnåla bilar som deras japanska konkurrenter levererat i mer än tio år. Och det är förstås inga pengar som Bush har liggande på hög i ett kassaskåp i Vita Huset - räkningen skickas naturligtvis till de amerikanska skattebetalarna.
Det här beslutet i USA hotar nu den fria konkurrensen i Europa, tycker den europeiska bilindustrins branschorganisation (Acea) och kräver därför också stöd från skattebetalarna. Via EU. Och det vill ha ännu mera pengar än sina amerikanska kolleger. 400 miljarder kronor! Av samma skäl - för att kunna ställa om produktionen till mera bränslesnåla och miljövänliga bilar.
Utpressningsmetoden är densamma som i USA: får de inte ekonomisk hjälp kastar de ut tiotusentals anställda i arbetslöshet.
Ursäkta, men har ledarna för västvärldens bilindustrier på senare år bara varit så upptagna med att förhandla till sig miljonlöner och än mer astronomiska bonusar att de inte märkt vad som har varit på gång?
Är det inte det som är chefens jobb, att se till att företaget levererar rätt produkter i rätt tid?
Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att de europeiska biltillverkarna tekniskt sett ligger ljusår före de amerikanska och att flera av de sydeuropeiska småbiltillverkarna, Fiat, Peugeot och Citroën till exempel, gör riktigt bra resultat. Men ingen i branschen kan ju utan att rodna hävda att de inte haft en aaaning om vartåt vindarna blåst. Möjligen överraskades de av att allt plötsligt gick så fort men beredskapen borde rimligen ha varit mycket, mycket högre.
För en gång skull håller jag med Maud Olofsson, även om det tar emot, att bilbranschen inte kan skylla på någon annan än sig själv. Möjligen kan Saab och Volvo delvis skylla på sina stendöva och halvblinda ägare borta i Detroit, men knappast på någon annan.
Det finns mycket som jag i ett modernt välfärdssamhälle är beredd att betala för via skattsedeln, men dit hör inte bildirektörernas feta bonusar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om