- Skyddet sitter fast på lastbilen och är så effektivt att föraren av lastbilen inte känner att någon kör på honom, säger Gunnar Vikström, trafiktekniker på Vägverket Region Norr.
TMA sätts upp vid större vägarbeten på vägar där hastigheten överskrider 70 kilometer i timmen eller där minst 250 trafikanter passerar varje dygn. I stället för att köra rakt in i tunga och hårda arbetsmaskiner räddas trafikanternas liv av de energiupptagande skydden.
Körde rakt in
Olyckan utanför Öjebyn är ett bevis på att TMA fungerar. Trots att den 65-årige motorcyklisten körde rakt in i underredet på en lastbil klarade han sig undan med lindriga skador. Under onsdagen vårdades mannen på Sunderby sjukhus.- Skyddet är utvecklat i USA. Vägverket har använt sig av TMA under de senaste åren. Vi har även börjat montera skyddet fram på lastbilarna när vi bygger mitträcken eftersom föraren då tvingas köra mot trafiken, säger Gunnar Vikström.
Varje år dör två allmänna trafikanter och en vägarbetare i olyckor som har anknytning till vägarbeten. TMA är en del av utvecklingen som har skett i samband med Vägverkets nollvision.
Inte den bästa
- Respekten för vägarbeten är inte den bästa, men vi har sett en förbättring sedan vi började med nollvisionen, säger Gunnar Vikström.Hur mycket TMA har med förbättringen att göra kan Gunnar Vikström inte svara på.
I år utvecklas säkerhetsarbetet vid vägarbeten ytterligare.
- Skyltarna har utrustats med bättre reflexmaterial för att trafikanterna ska upptäcka vägarbeten i tid. Från och med nästa år ska alla skyltar som har med vägarbeten att göra vara utrustade med det nya materialet, säger Gunnar Vikström.