Skräckexempel på dåligt bemötande

Ett skräckexempel på hur det inte ska gå till. Det tycker Britt Westerlund, s, landstingsråd, om händelsen.- Som anhörig hade jag kontaktat patientnämnden, säger hon.

PITEÅ2008-04-25 06:00
Britt Westerlund blir själv upprörd när hon får höra om patienten som tvingades åka 44 mil i onödan.
- Bra bemötande av patienter och tillgänglighet i vården är huvudfrågor för oss i den politiska ledningen. Stämmer Erik Bergs beskrivning är hanteringen av ansvarig personal direkt felaktig. Ingen patient i Norrbotten ska behöva åka 40 mil och mötas av beskedet att läkarbesöket är inställt på grund av överbokning.
Britt Westerlund, som i Kent Ögrens frånvaro svarar på innehållet i Erik Bergs interpellation, tycker att Sunderbyn i detta enskilda fall agerat förkastligt.
- Vi ska förstås göra allt för att förhindra en upprepning. Vi accepterar inte rutiner som sätter patienter i sådana här situationer.
Westerlund kommer att samtala med Erik Berg för att få mer detaljer kring händelsen.
- Därefter tar vi kontakt med berörd verksamhet. Det är snabbaste vägen. Så gör vi när patienter kommer med annan kritik eller synpunkter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om