Skräckexempel på dåligt bemötande
Ett skräckexempel på hur det inte ska gå till. Det tycker Britt Westerlund, s, landstingsråd, om händelsen.- Som anhörig hade jag kontaktat patientnämnden, säger hon.
- Bra bemötande av patienter och tillgänglighet i vården är huvudfrågor för oss i den politiska ledningen. Stämmer Erik Bergs beskrivning är hanteringen av ansvarig personal direkt felaktig. Ingen patient i Norrbotten ska behöva åka 40 mil och mötas av beskedet att läkarbesöket är inställt på grund av överbokning.
Britt Westerlund, som i Kent Ögrens frånvaro svarar på innehållet i Erik Bergs interpellation, tycker att Sunderbyn i detta enskilda fall agerat förkastligt.
- Vi ska förstås göra allt för att förhindra en upprepning. Vi accepterar inte rutiner som sätter patienter i sådana här situationer.
Westerlund kommer att samtala med Erik Berg för att få mer detaljer kring händelsen.
- Därefter tar vi kontakt med berörd verksamhet. Det är snabbaste vägen. Så gör vi när patienter kommer med annan kritik eller synpunkter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!