Hela sju av tio skoterförare anser att skotrarna måste bli mer bränsleeffektiva. Hälften tycker också att det är viktigt att utsläppen från skotrarna minskar.
– Alla samhällssektorer måste ta sin del i ansvaret mot ett klimatsmart samhälle. Det gäller också snöskoterbranschen. Stora förändringar har skett i en positiv riktning de senaste tio åren men det krävs fortsatta åtgärder från främst tillverkarna för att nå vår vision om en hållbar snöskoterkörning, säger Per-Olov Wikberg samordnare, Nationella Snöskoterrådet.
Undersökningen utfördes under april och maj 2017. Initiativtagare var Nationella snöskoterrådet i samarbete med länsstyrelserna i fjällänen, LRF och skotermagasinen Snowrider, Snowmobile och tidningen Snöskoter. Sammanlagt besvarades den av 1657 personer. Hälften av förarna svarade att de aktivt kommer att söka en bränslesnål motor nästa gång som de ska köpa en snöskoter. En av tre svarade också att det är viktigt att skotrar kan drivas med alternativa drivmedel.
Från och med den 1 januari 2019 gäller också för första gången gemensamma avgaskrav inom EU för nya skotrar. Kraven är fullt harmoniserade med de krav som amerikanska Naturvårdsverket (EPA) ställer, som under lång tid varit ledande i kravställande på utsläppsminskningar.
– Snöskotern har en viktig roll både som rekreations- och bruksfordon. För att den ska kunna fortsätta att vara det krävs att både köpare och importörer verkar för att moderna snöskotrar möter allt hårdare utsläppskrav men också körs på ett mer varsamt sätt, säger Per-Olov Wikberg.