Den 23 mil långa skoterturen som skulle ta Emil Öhman, Anders Westergren och Jonas Gustafsson från Svensbyn till Randijaur tog slut tidigare än planerat.
Trion befann sig i ett myrsystem mellan Harads och Kåbdalis när de tog beslutet att bryta. Då var klockan sex på kvällen och temometern visade 30 minusgrader.
– När man är så avsides, och det är så kallt och grejerna strular. Då är man inte så kaxig, säger Anders Westergren.
Problemen började redan före starten i Svensbyn tidigt på lördagsmorgonen när förgasaren på Jonas Gustafssons Yamaha SRV 540 fick bestyckas om. Samma maskin fortsatte strula och förarna fick bland annat göra ett oplanerat reparationsstopp hos en bekant i Korsträsk.
– Avgassystemet ville inte hålla ihop på SRV:n. Den lät något fruktansvärt, säger Anders Westergren.
Äventyret gick ut på att köra i ospårad terräng och förarna hade ritat ut en färdsträcka med hjälp av satellitbilder. Det som såg bra ut i teorin visade sig på vissa ställen vara en ogenomtränglig vägg.
– Periodvis hamnade vi i väldigt tät björkskog och sly. På vissa ställen var det så smalt att maskinerna knappt gick igenom, säger Anders Westergren.
När mörkret och kylan tilltog började också Emil Öhmans Yamaha Phazer att krångla.
– Jag fick trottelhäng titt som tätt och det är inte så kul att krångla sig igenom skog när det helt plötsligt blir full gas. Jag fick bromsa ihjäl motorn och stanna flera gånger, säger Emil Öhman.
Vid den tidpunkten såg inte heller han någon annan utväg än att ta närmast farbara väg till Kåbdalis och övernatta i en stuga där.
– Det känns trist, men vi hade inget annat val. Det hade kunnat gå hur som helst annars, säger Emil Öhman.
Blir det ett nytt försök?
– Jag tror det, men det blir nog ett annat år.
Det är tredje året som snöskoterfantasterna från Svensbyn och Piteå ger sig ut i kyla och snö. Första två gångerna var Arjeplog målet. Rutten till Randijaur, ovanför Jokkmokk, var ett helt nytt äventyr och på grund av risken för dåliga isar har förarna försökt att helt undvika sjöar i år.
– Det tar mycket längre tid att köra i skogen och om vi kör den här sträckan igen så kommer vi göra lite justeringar, säger Emil Öhman.
Hur var skoterföret?
– Bra. Vi har hört att det är ett snödjup på runt 1,5 meter runt Kåbdalis och Jokkmokk men skotern sjunker bara ned 20 centimeter så länge du kan smyga och inte måste gräva dig fram.
Anders Westergren har klippt ihop en film från turen som inte minst visar att inte råder brist på snö i inlandet.