Skolor brister i tillgänglighet

Många svenska skolor brister i tillgänglighet för funktionshindrade. Det visar en ny rapport från Skolverket.- Det vet jag, att vi har gamla skolbyggnader som inte är anpassade, säger Ruth Rahkola, ordförande i barn och utbildningsnämnden i Piteå.

PITEÅ2008-09-30 06:00
Skolverkets rapport bygger på en enkät till ungefär 2 800 rektorer i grund- och gymnasieskolor, samt fallstudier i ett urval kommuner. Resultatet visar att nästan varannan grundskola, och fyra av tio gymnasieskolor, saknar hiss eller en toalett som är anpassad för funktionshindrade elever.
Två av tre grundskolor och hälften av gymnasieskolorna saknar automatiska dörröppnare. Det är också vanligt med omarkerade nivåskillnader, vilket orsakar problem för personer med nedsatt syn. Rapporten ger inga uppgifter om hur det ser ut just i Piteå. Men barn- och utbildningsnämndens ordförande Ruth Rahkola tror inte att kommunen skiljer sig särskilt mycket från övriga riket.
- Nog vet jag att vi har skolor där vi till exempel inte har någon hiss. Men kommer det ett barn som har ett stadigvarande funktionshinder så löser vi det på något sätt, säger hon.
Anpassas allt eftersom
Enligt Ruth Rahkola anpassas skollokalerna allt eftersom de repareras och byggs om. Hon förutsätter exempelvis att de omfattande renoveringarna av Porsnässkolan och Pitholmsskolan ska ge bättre tillgänglighet för funktionshindrade.
- Det tar jag helt för givet att man tittar på, säger hon.
Vad säger du om Skolverkets statistik?
- Det är väl så överhuvudtaget i hela samhället. Det är inte så anpassat för funktionshindrade. Det finns många gamla byggnader och kanske man inte alltid har tänkt på det här med funktionshinder när man har byggt, säger Ruth Rahkola.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om