Skolan i Munksund kritiseras av Skolverket

I fyra år blev en elev vid Munksunds skola utsatt för kränkande behandling av andra elever. Till slut anmälde föräldrarna ärendet till Skolverket som nu kritiserar skolan för att de inte agerat tillräckligt.

Munksunds skola kritiseras av Skolverket efter en anmälan av föräldrarna till en elev som under fyra års tid utsatts för kränkande behandling av andra elever.

Munksunds skola kritiseras av Skolverket efter en anmälan av föräldrarna till en elev som under fyra års tid utsatts för kränkande behandling av andra elever.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-10-13 06:00
I anmälan konstaterar föräldrarna att eleven varit utsatt för kränkningar i huvudsak av tre andra elever från förskoleklass upp till början av årskurs fyra. Föräldrarna anmälde skolan i slutet av augusti förra året efter en händelse där eleven utsatts för såväl fysisk som verbal kränkning och hot. I dag går eleven på en annan skola.
Munksundsskolan kritiseras på i huvudsak tre punkter.
Brister i dokumentationen
Dels har skolan inte utrett uppgifterna om kränkning tillräckligt allsidigt, man har fokuserat för mycket på vad som hänt, vem som gjort vad, istället för att undersöka varför det hänt och på så sätt bättre kunnat avgöra om det verkligen varit frågan om kränkning eller om de olika händelserna haft andra orsaker.
Skolan brister också i sin dokumentation över vidtagna åtgärder. Det har varit en rad uppföljningssamtal med inblandade elever och föräldrar men Skolverket konstaterar att uppföljning och utvärdering inte är samma sak, utvärdering kräver någon form av analys av situationen och åtgärdens resultat. Skolans likabehandlingsplan kritiseras också för att vara alltför allmänt hållen.
För lång tid
Dåvarande rektorn på Munksunds skola, Lars Berglund, förvånas över kritiken. Hans uppfattning är att skolan lade ner mycket arbete för att lösa de situationer som uppkom och hanterade ärendet på ett bra sätt.
- Men självklart måste vi ta åt oss av Skolverkets kritik och se över de brister som påpekas.
Han menar att det ofta är svårt att avgöra vad som är kränkande behandling och vad som är tillfälliga incidenter elever emellan. Särskilt vid personalbyten blir det svårt att skönja ett mönster och ännu svårare blir det när det går flera månader mellan olika händelser utan att något inträffar.
Helhetsbild
- Men både på Munksundsskolan och här på Pitholm har vi infört ett nytt dokumentationssystem där varje personal skriftligt noterar minsta lilla händelse. På så sätt blir det lättare att upptäcka om en elev är inblandad i flera olika händelser och därmed få en bättre helhetsbild.
Senast innan årsskiftet vill Skolverket att Piteå kommuns barn- och utbildningsnämnd inkommer med en redovisning över vilka åtgärder som vidtagits på Munksundsskolan för att komma till rätta med de påtalade bristerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om