Statistiken för telefontillgängligheten kommer från Sveriges kommuner och landsting, SKL.
På webbplatsen Väntetider i vården redovisar SKL hur bra länets vårdcentraler är på att svara i telefonen när det ringer patienter för att få rådgivning och/eller boka läkarbesök.
De landstingsdrivna vårdcentralerna i Hortlax och Piteå noterar 100 procent och toppar SKL:s lista tillsammans med privatägda Hermelinen i Luleå samt landstingets vårdcentraler i Jokkmokk och Kalix.
Överlag är svarsprocenten i Piteå bra - i de flesta fall över 97 procent.
Det är bara Cederkliniken, som drivs av Praktikertjänst i samarbete med fyra Piteläkare, som sticker ut och enligt SKL:s statistik endast besvarar 81 procent av patientsamtalen.
Chefen skeptisk
Cederklinikens verksamhetschef, Jörgen Boström, sågar undersökningen och anser att siffrorna är missvisande.
- Det var under en vecka i mars det skulle rapporteras in och då var det samtidigt strul med våra telefonlinjer. Vi lägger ingen större oro eller tonvikt vid de där siffrorna.
- Men jag är oerhört skeptisk till statistiken och jag tycker att den ska tas med en stor nypa salt, säger han.
Enligt Jörgen Boström bygger alltså Cederklinikens statistik på en veckas mätningar. Men tittar man på SKL:s webbplats så framgår det tydligt att det är en hel månad det handlar om.
säger en vecka. Vem ska man tro på?
Ringer upp igen
En halvtimme efter att PT pratat med Cederklinikens verksamhetschef ringer han upp.
- Jag har kollat upp det där nu och vår statistik bygger på två veckors mätningar. En av dem hade vi strul med telefonerna. Men jag tror aldrig att vi kommer upp i 100 procent - vi svarar inte bara i telefon utan prioriterar att träffa patienter, säger Jörgen Boström.
Fler bottennoteringar
Förutom Cederkliniken ligger vårdcentralerna i Älvsbyn (90 procent) och Arvidsjaur (89 procent) under genomsnittet för telefontillgänglighet i länet på
96 procent.