Skillnad i betygssättning överraskar i skolan

BETYG. Eleverna i Piteå höjer sina betyg drastiskt när de kommer till gymnasieskolan. Särskilt i idrott. I vissa fall har 66 procent av eleverna fått högre betyg.

Piteå2006-03-01 00:00
År 2002 gick 91 elever ut nian vid Pitholmsskolan. Två år senare jämfördes deras gymnasiebetyg i engelska, matte, svenska och idrott med slutbetygen från grundskolan. Drygt 53 procent av flickorna och 40 procent av pojkarna hade höjt sina betyg i idrott. Nästan hälften av flickorna hade höjt betygen i matte.<br /><br />Av alla jämförda elever från sju grundskolor i Piteå kommun hade i snitt mellan 25 och 30 procent av flickorna fått högre betyg i engelska, matte och idrott. Pojkarna hade höjt i engelska och idrott. Däremot var det relativt många som fått betyget i svenska sänkt.<br /><br />Genomgående för alla grundskolor var att eleverna höjde sina betyg i idrott när de kom till gymnasiet. Ibland både flickor och pojkar, ibland antingen eller. Hela 66 procent av flickorna och 36 procent av pojkarna från Norrmalmskolan fick ett bättre resultat.<br /><br /><h3>Ska analyseras</h3>Utredningen är gjord av Lennart Andersson vid barn- och utbildningsförvaltningens team för verksamhetsutveckling. Den är presenterad för politiker och rektorer och ska nu analyseras noggrant.<br /><br />-  Det här är ett mycket bra material för diskussion och självanalys, säger Piteå kommuns skolchef Maria Müller.<br /><br />Hon blev själv överraskad över den stora skillnaden mellan grundskolebetyg och gymnasiebetyg i idrott.<br /><br />-  Jag hade väntat mig en viss höjning - det är naturligt när eleverna mognar - men inte att den skulle vara så markant.<br /><br />En förklaring till skillnaden kan vara att slutet av grundskolan är en tid då mycket händer i elevernas liv, menar Müller. Mycket annat upptar deras tankar, och idrotten är inte intressant för många. Det hinner förändras på gymnasiet, tror hon.<br /><br /><h3>Skillnad</h3>Men att det också kan vara skillnad på undervisningen går inte att utesluta.<br /><br />-  Vi har inte tittat på det ännu. Vi kan inte göra den analysen just nu, men vi ska ställa oss frågan om vi har lärandesituationer som inte gynnar eleverna.<br /><br />Alla rektorer ska få uppdraget att analysera rapporten och sedan presentera handlingsplaner. De ska ingå i den årliga kvalitetsanalysen som presenteras för politikerna i november.<br /><br />-  Då förväntar jag mig att det ska finnas konkreta åtgärder som baseras på denna och andra mätningar som vi gör, säger skolchefen.<br /><br />Rapporten visar också att grundskolorna skiljer sig åt när det gäller att sätta betyg. Vissa skolors snittbetyg når inte upp till det så kallade modellberäknade värdet som finns (baserat på riksnivå). Andra ligger klart över. Ett av syftena med utredningen är just att se om betygssättningen är likvärdig och rättvis.<br /><br />-  Vi behöver diskutera kunskap och bedömning, säger Maria Müller. Men vi måste ha mer jämförande material för att se hur det är i Piteå. Det kan vara så att en skola har fler duktiga elever, en annan färre. Det är svårt att dra slutsatser.<br /><br />Enligt Maria Müller kommer rapporten att tas på största allvar och skolan ska jobba på bred front för att få en likvärdig betygssättning. <br /><br />En ny mätning ska göras vartannat år.<br /><br />-  Det ska inte spela någon roll vilken skola man går på, säger skolchefen.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om