Skattekontoret l äggs ner

OMORGANISATION. Skattekontoret med 40 anställda i Piteå läggs ner. Istället uppstår det som ett servicekontor med en-tre anställda. Det meddelade Skatteverkets ledning i går. Beskedet var väntat, men stämningen bland personalen var mycket dämpad.

Piteå2007-05-29 00:00
Skatteverkets personal över hela landet fick i går besked om hur myndighetens nya organisation ska se ut.<br /><br />I Norrbotten koncentreras handläggningen till Luleå där cirka 150 anställda placeras. Ytterligare servicekontor planeras i Piteå, Arvidsjaur, Kiruna, Haparanda och Gällivare. På servicekontoren ska en-tre anställda arbeta och Skatteverket ska även samarbeta med andra myndigheter som exempelvis Försäkringskassan. Troligen i framtiden även med Arbetsförmedlingen.<br /><br /><h3>Pendlingsavstånd till Luleå</h3>Skattekontoren i Piteå, Kiruna och Haparanda läggs ner, totalt "flyttas" 80-90 arbetstillfällen. Inga personalneddragningar är planerade, alla personal som berörs av förändringarna kommer istället att erbjudas pendlingsbidrag eller flyttbidrag. Förändringarna ska ske succesivt, men vara fullt genomförbara år 2012.<br /><br />Samtidigt ska dock Skatteverket minska sin personal med cirka en fjärdedel av styrkan fram till 2012, något som ska ske med naturliga avgångar. I dag arbetar drygt 11 000 personer på Skatteverket över hela landet.<br /><br />Marie Andersson, kontorschef i Piteå, menar att det naturligaste för de i dag 40 anställda i Piteå blir att pendla till Luleå. Anställda kan dock erbjudas jobb inom hela den "norra regionen" som även omfattar Västerbotten, Jämtland och Västernorrlands län.<br /><br />- Det är dubbla känslor i dag, jag känner med medarbetare som exempelvis måste börja pendla, men för Skatteverket så tror jag det här är rätt väg att gå, säger Marie Andersson, kontorschef i Piteå.<br /><br />Johan Antti, chef för Skatteverket i norra regionen, menar att målsättningen med centraliseringen är att Skatteverket ska bli effektivare och ge en bättre service till allmänheten.<br /><br />- Större kontor gör att vi blir mer effektiva och kan specialisera oss mer. Det ger även bättre utvecklingsmöjligheter för medarbetarna. Med stora pensionsavgångar framför oss är det viktigt att kunna behålla och rekrytera ny personal.<br /><br />På de små servicekontoren ska både privatpersoner och företag kunna få hjälp med olika ärenden. De kommer dock inte att kunna behärska alla områden, utan kontakter med någon på huvudkontoren ska kunna ske med olika tekniska hjälpmedel. Det ska också vara möjligt att boka "fysiska" besök.<br /><br />Men den nya organisationen bygger på att folk använder sig mer av internet och telefonen när de gör sina ärenden.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om