Skatteförslag påverkar inte bilförsäljningen

Regeringens förslag om att förändra fordonsskatten fortsätter att förarga och diskuteras. Men det är främst på insändarsidor och i kommentarsfält som förslaget tas på allvar.

Dra i handbromsen. Peter Fallström menar att det blir större vågor av förslaget än det förtjänar och att det inte märks av i försäljningen än. "Ett förslag är ett förslag", säger han.

Dra i handbromsen. Peter Fallström menar att det blir större vågor av förslaget än det förtjänar och att det inte märks av i försäljningen än. "Ett förslag är ett förslag", säger han.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2017-04-11 20:34

Enligt förslaget kommer den absoluta majoriteten av skattepliktiga fordon få förhöjd skatt.

Bensinbilar klarar sig bäst med cirka 350 kronor, medans törstiga dieselbilar kan komma att kosta 1 300 kronor mer om året. Dessutom kommer bilar köpta efter första juli 2018 och framåt få betala förhöjd skatt under tre år, vilket kan bli väldigt kostsamt om det är en bränsleslukare. Förslaget har dock inte gjort något avtryck i försäljningsstatistiken hos handlarna.

– Det pratas mycket om det, men fortfarande är det så att merparten vill ha dieselbilar. Marknaden är god för dieselbilar i kombination med fyrhjulsdrift. Laddhybriderna ökar också, även privat, säger Peter Fallström, vd Fallströms bil.

Han menar att det är för tidigt för att spekulera i vad som kommer att hända då det skrivs nya saker varje vecka om olika avgifter på bilar.

– Ett förslag är ett förslag. Om ett år är det val igen och då kan det vara helt andra regler som gäller, säger Peter Fallström.

Han menar också att även i förslaget blir det i praktiken inte så mycket mer pengar för de allra flesta.

– Det är inga våldsamma summor i rena pengar. En Volvo Xc 70 skattar 4 500 kronor i dag och skulle förslaget gå igenom går den väl upp till fem tusen. Folk pratar mycket, men det speglas inte i försäljningen, säger Peter Fallström.

Bilhandlaren Norrlands bil ser inte heller några ändrade köpmönster på grund av förslaget på förändrad fordonsskatt. Men man ser den lite som ett tveeggat svärd.

– Självklart tycker vi att det är positivt att man försöker premiera bilar som är miljövänliga, det är positivt. Men kortsiktigt påverkar det konsumenten negativt, det blir tudelat. Frågan är om det är rätt eller fel väg att gå, men vi vet inte exakt hur det kommer att bli heller, säger Mats Müller, försäljningschef på Norrlands bil.

Som bilhandlare har han sett tekniken för miljöbilar utvecklas väldigt mycket de senaste åren och han tror att det snart är just det som de vanliga konsumenterna kommer att köpa.

– En stor del av vår hybridförsäljning är företagsbilar. Men så gott som alla bilfabrikanter jobbar stenhårt med att ta fram miljöbilar och utveckla hybridteknik. Än så länge är hybriderna dyra jämfört med vanliga bilar, men utvecklingen springer framåt och man riktar sig mer och mer till allmänheten, säger Mats Müller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om