Skärpta krav vid telefonförsäljning

Konsumenter har ofta blivit utsatta i samband med telefonförsäljning. Nu kommer nya etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon. De träder i kraft vid årsskiftet.

Välkomnar. Anita Grankvist vid Konsument Piteå, tycker det är bra med skärpta krav. "Alla steg i riktningen att konsumenterna skyddas bättre välkomnar vi", säger hon. (Arkivbild)

Välkomnar. Anita Grankvist vid Konsument Piteå, tycker det är bra med skärpta krav. "Alla steg i riktningen att konsumenterna skyddas bättre välkomnar vi", säger hon. (Arkivbild)

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2016-12-02 18:35

Nu ska konsumenterna skyddas bättre i samband med telefonförsäljning.

Till årsskiftet kommer nya etiska regler när det gäller försäljning och marknadsföring över telefon.

De nya reglerna garanterar att konsumenterna ska få en skriftlig bekräftelse inom max fem arbetsdagar. Det här är mer långtgående än lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

– Alla steg i riktningen att konsumenterna skyddas bättre välkomnar vi, säger Anita Grankvist, skuld- och budgetrådgivare vid konsumentrådgivningen hos Piteå kommun.

När det gäller den befintliga lagen om distansavtal står det bland annat att företaget ska skicka en skriftlig bekräftelse som ska vara kunden till handa ”inom rimlig tid”. Just denna skrivning har diverse oseriösa aktörer tummat på och använt till sin fördel.

I de skärpta kraven förtydligas att rimlig tid i är max fem arbetsdagar.

Detta kan vara nog så viktigt, anser Anita Grankvist.

I och med att konsumenten får en skriftlig bekräftelse inom fem dagar efter ingånget avtal och ångerrätten är 14 dagar, får konsumenten betydligt mer med tid fundera igenom det hela.

Inte minst mot bakgrund av att det ofta är äldre personer som anser sig ha blivit lurade.

– Det finns som sagt var oseriösa aktörer som uteslutande riktar in sig på olika grupper i samhället. Det kan vara äldre människor, personer med någon for av funktionsnedsättning eller de som inte talar så bra svenska, säger Anita Grankvist.

– Det här är som sagt var ett jättebra steg åt rätt håll, säger Anita Grankvist.

Frågan är bara om det skärpta regelverket innebär någon förändring bland de oseriösa.

– Dessvärre brukar de alltid hitta nya kryphål. Försvinner en oseriös brukar den bara dyka upp lite senare med nytt företagsnamn. Men som sagt var, de skärpta reglerna välkomnar vi. Allt för att stärka konsumentskyddet, säger Anita Grankvist.

Det gör även Tina Wahlrot som är vd för Kontakta, en bransch- och intresseförening för företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning.

– Vår förhoppning är att även Konsumentverket lutar sig mot våra etiska regler i sin ärendehantering då reglerna utgör god sed för hur företag ska agera i försäljning till konsument, säger hon.

De skärpta kraven

De nya reglerna ställer tydliga krav för skriftliga bekräftelser. Dessa omfattar:

Tydlig beskrivning av vad som avtalats.

Avtalsparter.

Information om ångerrätten.

Information om vart man vänder sig vid frågor eller för att ångra ingånget avtal.

Källa: kontakta.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!