Det skärpta kravet träder i kraft den 13 december och syftar till att förbättra för restaurangbesökare som är överkänsliga eller allergiska. Restaurangerna måste veta om maten de lagar innehåller någon ingrediens som orsakar majoriteten av de svåra allergiska reaktionerna (se faktaruta), och de måste också kunna ge information till kunder som frågar.
– De här reglerna syftar till att konsumenterna ska kunna göra säkra val, säger Ylva Sjögren Bolin, kemist på Livsmedelsverket.
Informera kunden
Informationen kan ges skriftligt, till exempel genom att den står i menyn, eller muntligt. Men då måste restaurangen också informera kunden om rättigheten att få allergeninformation.
– Som konsument ska man inte behöva känna sig jobbig för att man ber om den här informationen och en skylt är ett sätt att bjuda in gästen till att fråga, säger Ylva Sjögren Bolin.
Men det behöver inte nödvändigtvis vara personen som blir tillfrågad som har svaret.
– Den personen får i sin tur gå och fråga. Det viktiga är att någon på restaurangen har informationen. De behöver inte ha skriftliga rutiner, men det kan underlätta för att ge korrekt information, säger Ylva Sjögren Bolin.
Men de som serverar mat borde väl redan veta vad maten innehåller?
– Ja visst är det så, men vissa allergena ämnen finns även i sammansatta ingredienser och då behöver de ha extra koll. I exempelvis majonnäs har du ju ägg och i korv kan det finnas både ägg, mjölk och vetemjöl, säger Ylva Sjögren Bolin.
Ska få svar
Hon anser att det skärpta kravet behövs det då det finns restaurangbesökare som har frågat om innehåll och som har blivit bemötta av ett nej jag vet inte.
– Det finns restaurangbesökare som har fått höra "vad är gluten, har det med mjölk att göra". Så ska det inte vara, säger Ylva Sjögren Bolin.
Samma information ska kunna ges om hämtmat.
Färdigförpackad mat
Från den 13 december gäller även nya regler för märkning och information om färdigförpackad mat. Tydligare text med en mer detaljerad ingrediensförteckning och bättre information om hur maten framställs ska underlätta för konsumenterna. Hädanefter måste det bland annat framgå vilken typ av vegetabilisk olja eller fett som använts och livsmedel med koffein ska ha varningstext.
Kravet har arbetats fram inom EU.