Polisen sätter in extra resurser för att hålla koll på trafiken över påsken. Sammanlagt sex extra poliser är i tjänst i fjällvärlden för Pite älvdal.
- De kommer att bevaka trafiken i inlandet. Det rör sig om bevakning av biltrafiken men här finns även de poliser som patrullerar på skoter och som bevakar skoterlederna bland annat, säger Jonas Sköld, vid Pitepolisen.
De poliser som är i tjänst utöver de i fjällvärlden kommer att sköta den vanliga trafikbevakningen.
Fokus på nykterhet
- Det blir fokus på nykterhet och hastighet och att kontrollera att lasten är rätt surrad och att reglerna som finns kring bränsle som medförs, efterföljs, säger Jonas Sköld.
Polisen får i dagarna många frågor kring just det här med medhavt bränsle. Reglerna har ändrats och information om vad som gäller är inte helt lätt att hitta.
Fläckvis halka
- Reglerna ändrades för ett par år sedan och det som gäller nu är att man får ha med sig 240 liter bränsle i dunkar. Dunkarna får inte rymma mer än 60 liter, om de inte är plomberade och kommer direkt från en leverantör. Då får de innehålla 200 liter.
Rent allmänt ser inte polisen några särskilda riskmoment inför årets påsktrafik på vägarna som till exempel för två år sedan när det hade snöat extremt mycket och plogvallarna var väldigt höga.
Oskyddade förare
- Det man kan säga är väl att det varit tidig snösmältning och att det kan vara halt på vissa ställen. Snabba väderomslag kan ju också ställa till det.
- Sedan handlar det förstås om att anpassa hastigheten och hålla avstånden, säger Jonas Sköld.
Att påsken är en helg fylld av festligheter spelar också in.
- Den senaste veckan har vi haft flera fall av rattfylleri, både i Piteå och i Älvsbyn och med en stundande påskhelg kan onykterheten i trafiken komma att öka. Dessutom är det också så att folk är mer benägna att sätta sig på skotern och köra fastän man druckit. Som skoterförare är man oskyddad och skulle olyckan vara framme då och man kör in i ett träd eller något annat blir det ofta en allvarlig utgång, säger Jonas Sköld.
Då det gäller skotertrafiken är de svaga isarna också ett stort orosmoment.