Sicilien – Piteå i en Fiat 500

Mer än 400 mil med en liten gammal Fiat 500. Det har Anne-Lie och Mats Hellström avverkat på sin resa mellan Sicilien och Piteå.

LITEN MOTOR. Den lilla luftkylda motorn utvecklar 18 hästkrafter. Det gick tungt uppför Skulebackarna.

LITEN MOTOR. Den lilla luftkylda motorn utvecklar 18 hästkrafter. Det gick tungt uppför Skulebackarna.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2017-08-04 21:16

När man ser den lilla bilen på uppfarten vid villan vid Plåtslagarevägen är det svårt att föreställa sig att någon skulle anta utmaningen att sätta sig i den på Sicilien och styra kosan mot Piteå.

Men Anne-Lie Och Mats Hellström har gjort det. De har ett gediget bilintresse. I garaget står en Porsche Carrera och en cabbad BMW från 1987. Bruksbilarna är BMW. Nu har bilparken utökats med en liten Fiat 500 Nuovo från 1972 och den togs inte precis till Sverige på trailer. Paret körde den från Italien.

– Vi hittade bilen via en förmedlare i Palermo. Den stod i Catanja på Sicilien. Vi fick bra fotodokumentation och såg att det är en trovärdig originalbil. Fiat 500 är en antites mot stora bilar med sin enkelhet och sin extremt tilltalande form. Det är en avväpnande bil. En Dalai Lama på hjul, säger Mats Hellström, som uppger att hans första bil var en gammal Fiat.

Köpet gjordes upp den 11 juli och paret satte sig på flyget och möttes av förmedlaren som lotsade dem till ett kafé där säljaren väntade.

"Här är nyckeln, lycka till", sade han.

Sedan började resan i den bil som har 18 Hk luftkyld motor och som väger 500 kilo.

– Först åkte vi till Syracusa i Archimedes fotspår. Det gick bra. Men andra dagen stannade Fiaten, berättar Anne-Lie Hellström.

– De här bilarna äter kondensatorer och det var det som hände, säger Mats Hellström.

I maximalt 80 kilometer i timmen fortsatte resan med stopp en gång i timmen. Efter nattbåt till Neapel tog de in på hotell där ägaren blev hänförd över bilen.

– Han ringde en mekaniker som kom och servade Fiaten. Innan vi åkte sade hotellägarens far. "Ni är tokiga som ska ge er ut på motorvägen med den där".

Resan mot Sverige gick sedan via Rom upp till Pisa.

– Vi körde 25 mil per dag, det var varmt så vi körde hela tiden med upprullat tak, säger Mats Hellström.

I norra Italien tog de ett biltåg till Düsseldorf. De landade efter långsam körning på autobahn i Berlin, där kondensatorn rök igen.

– Men vi hittade en verkstad som fixade den och vi fick också vänner i en Fiat 500 klubb som hjälpte till.

Färden gick sedan utan problem genom Europa mot Malmö och Stockholm. Efter 418 avverkade mil (inklusive tågresan) är paret hemma. De har varken ryggont eller träsmak i baken.

– Men det gick tungt uppför Skulebackarna. Vi blev hela tiden omkörda av långtradare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om