Shorelink tvingas till skadestånd

Shorelink, som verkar vid Piteå hamn, döms av Arbetsdomstolen att betala 600 000 kronor i skadestånd till Transport efter att på flera punkter ha brutit mot gällande kollektivavtal.

Skadestånd. Shorelink som driftar Piteå hamn har av Arbetsdomstolen dömts att betala skadestånd till Svenska Transportarbetareförbundet för brott mot kollektivavtalet. (Arkivbild)

Skadestånd. Shorelink som driftar Piteå hamn har av Arbetsdomstolen dömts att betala skadestånd till Svenska Transportarbetareförbundet för brott mot kollektivavtalet. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2017-01-26 16:27

Hösten 2015 skrev Piteå-Tidningen om den stämning mot Shorelink, som lämnats in av Svenska Transportarbetareförbundet. Stämningen innehöll en rad olika exempel på hur Shorelink brutit mot gällande kollektivavtal. Enligt facket har Shorelink bland annat gjort otillåtna schemaändringar, inte betalat ut övertidstillägg vid arbete utanför arbetstiden och infört kortare dygnsvila.

Fackets jurist Annett Olofsson, konstaterar att bolaget sedan 1970-talet är bundet av Hamn- och stuveriavtalet med Transport men att man därefter träffat lokala kollektivavtal med Hamnarbetareförbundet (HF).

Facket yrkade på ett totalt skadestånd om 4,2 miljoner kronor. Den största skadeståndspunkten gällde mellanskillnaden mellan OB-tillägg och övertidstillägg plus semesterersättning, där bolaget anses ha gjort en förtjänst på drygt 2,1 miljoner kronor. (”Resterande summa upp till 2,5 miljoner kronor utgörs av ersättning för den kränkning som kollektivavtalsbrott innebär.”, skriver Annett Olofsson)

Shorelink driver hamnar i fyra kommuner i Norrbotten och Västerbotten. Det är utöver Piteå hamn, även hamnar i Skellefteå, Luleå och Kalix.

I domen drar Arbetsdomstolen slutsatsen att Shorelink har brutit mot kollektivavtalet i enlighet med vad Transport hävdat.

Då det gäller skadeståndsdelen skriver domstolen: ”Arbetsdomstolen anser att det allmänna skadeståndet för kollektivavtalsbrotten ska bestämmas till ett gemensamt belopp om 550 000 kr. Det allmänna skadeståndet för brottet mot förhandlingsskyldigheten enligt 38 § medbestämmandelagen bör, enligt Arbetsdomstolens mening, bestämmas till 50 000 kronor.”

Shorelink döms också att ersätta Svenska Transportarbetareförbundet för rättegångskostnader om cirka 300 000 kronor.

– Det är roligt att vi vann och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet, säger Annett Olofsson, till tidningen Transportarbetaren.

Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, meddelar att han kommer att träffa Shorelink för att reda ut och diskutera hur hamnarna ska agera framöver.

– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, säger han till Transportarbetaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!