"Shorelink är inte ett kommunalt bolag"

Piteå hamns tillträdande ordförande ser fördelar med att tillhöra en arbetsgivarorganisation.

Peter Roslund (S) vill inte se flera kollektivavtal på samma arbetsplats.  (Arkivbild)

Peter Roslund (S) vill inte se flera kollektivavtal på samma arbetsplats. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2019-02-21 19:00

Peter Roslund (S) sitter i styrelsen för Shorelink som basar över hamnarna i Piteå, Luleå, Kalix och Skellefteå. Inom några månader väljs han också till ny ordförande i kommunala bolaget Piteå hamn.

– Min grundinställning är att det är bra att vara med i en arbetsgivarorganisation och om vi inte är med i Sveriges hamnar måste vi fundera på vilken vi då kan vara med i.

I Vänsterpartiets debattartikel nämns Sobona som ett möjligt exempel, men Roslund tror det är svårt att få gå med i kommunala företagens arbetsgivarorganisation.

– Det är för kommunala bolag och Shorelink är per definition inte ett kommunalt bolag även om kommunerna äger 37 procent.

Peter Roslunds bild är att hamnkonflikten i grunden är en konflikt mellan Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Men det går ut över hamnbolag, stuveribolag, och industrin som vill skeppa. Det är de som får ta smällen.

Han tycker att det bästa vore om fackförbunden sätter sig ned och pratar med varandra.

– Och kanske gemensamt förhandlar fram ett kollektivavtal där man är överens om tagen, säger Peter Roslund.

För att ha flera kollektivavtal på samma arbetsplats ser han inte som ett alternativ.

– Det tror jag skulle vara förödande på sikt. Att vi har haft den svenska modellen har varit en stor fördel för Sverige med väldigt lite strejker, säger Peter Roslund och tillägger:

– Men om det sedan är Hamnarbetarförbundet eller Transport som tecknar kollektivavtalet och den andre lägger hängavtal har jag inga synpunkter på. Det måste de lösa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!